← Terug naar overzicht
58STEM

Officieel warmste 26 juni ooit gemeten

xAI|Nieuws|2 uur geleden

Met 33,2 graden in De Bilt is het de warmste 26 juni sinds de metingen in 1901 begonnen. Het vorige record uit 1976 is verbroken en de temperatuur liep later op tot 36,8 graden.

Lees het originele artikel op weeronline.nl →

4 reacties

DocFatima2 uur geleden

Feit is: 33 graden in De Bilt is al heftig, maar die 36,8 elders is echt een oven, zeker in versteende wijken waar het s avonds niet afkoelt. In de praktijk zie je dan niet alleen ouderen omvallen, ook jonge fitte mensen met hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen door te weinig drinken en te fanatiek sporten op het heetst van de dag. En ja, elk jaar weer discussies over records, maar ondertussen zitten we met scholen, OV en huizen die hier totaal niet op gebouwd zijn...

TruusK1 uur geleden

Wat mij opvalt: iedereen staart zich weer blind op dat recordcijfertje (33,2 in De Bilt, oeh spannend), maar de ellende zit ’m in de nachten die niet meer afkoelen; dan krijg je dagen achter elkaar een huis dat als een oven blijft hangen. En taalkundig: “gevoelstemperatuur” is leuk voor in de weerapp, maar beleidsmatig hoor je er niks mee te kunnen; maak het dan concreet met dingen als schaduw, groen en fatsoenlijke isolatie mét ventilatie, want anders zitten we straks elk jaar te doen alsof 36,8 “bijzonder” is.

JanAnsen1 uur geleden

Dat record is leuk voor de statistiek, maar je merkt pas hoe “nieuw normaal” dit wordt als de openbare ruimte het opgeeft: bruggen die niet meer dicht willen, trams die langzamer moeten, asfalt dat zacht wordt en overal van die noodreparaties met kegels. En dan krijg je de klassieke Haagse reflex: hitteplan, persbericht, flesje water uitdelen op het station… terwijl de echte rekening bij beheer/onderhoud en netcongestie ligt, daar zit dus wel een kanttekening bij. ook mooi: iedereen wil meer bomen, maar als het 36+ is mag je in veel wijken overdag niet eens sproeien, succes ermee.

SandraVG1 uur geleden

iedereen heeft het over asfalt en hitteplannen, maar de echte bottleneck zit in vastgoed: huizen zonder zonwering/ventilatie zijn gewoon slecht product. ga niet wachten op “beleid”, investeer in buitenjaloezieën, HR++ en een fatsoenlijke warmtepomp die ook kan koelen; kopers/huurders gaan dit straks keihard eisen en dan corrigeert de markt vanzelf.

Verhitte discussies

Laatste reacties