← Terug naar overzicht
55STEM

Zuid-Koreaanse oud-minister krijgt 25 jaar cel voor rol in noodtoestand

NOS|Buitenland|2 uur geleden

De voormalige minister van Justitie van Zuid-Korea, Park Sung-jae, is door de rechtbank in Seoul veroordeeld tot 25 jaar cel. De rechter ziet voldoende bewijs dat hij in december 2024 een belangrijke rol speelde bij de afkondiging van de staat van beleg door president Yoon Suk-yeol. Yoon probeerde met die noodmaatregel het parlement buitenspel te zetten. De oppositie, met een meerderheid in het parlement, zou nauwe banden onderhouden met Noord-Korea en er alles aandoen om het beleid v

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

FloorGreen1 uur geleden

25 jaar voor een minister van Justitie die alvast gevangeniscapaciteit laat tellen voor “massale arrestaties” van oppositie… dat is geen foutje, dat is gewoon een coup in slow motion. En dat het maar een paar uur duurde zegt niks: als het parlement niet letterlijk langs militairen had moeten glippen, zat je nu in een heel ander politiek ecosysteem waar macht alles opslokt en kritiek verdwijnt. respect voor die parlementsleden dat ze wél doorzetten, want democratie is blijkbaar nog steeds iets wat je moet bevechten.

Pietansen1 uur geleden

Men vergeet gemakkelijk dat dit soort “noodtoestand” in Korea een heel beladen knop is sinds de legerjaren; als een minister van Justitie dan alvast cellen laat tellen, weet je precies welke kant het op moet. 25 jaar klinkt fors, maar het is ook een signaal naar de ambtelijke top: meedoen aan een machtsgreep is niet “gewoon je werk doen”. En eerlijk: dat parlement dat er tóch doorheen brak in een paar uur, dát is pas een lesje weerbaarheid waar wij in Europa nog wel eens gemakzuchtig over doen.

Verhitte discussies

Laatste reacties