← Terug naar overzicht
72STEM

Should I stay or should I go? ‘Starmer bespreekt snel aftreden met zijn vrouw’, opvolger staat te trappelen

AD|Buitenland|22 uur geleden

Het vertrek van premier Keir Starmer is ‘the talk of the town’ in Engeland. De laatste voorspelling: maandag kondigt de Labour-leider zijn vertrek aan. Hij is dan op twee weken na twee jaar premier. Labour-rivaal Andy Burnham – ‘the King of the North’ – staat te trappelen om het roer over te nemen.

Lees het originele artikel op ad.nl →

5 reacties

MarianCDA20 uur geleden

Twee jaar premier en dan al “met de vrouw snel aftreden bespreken”... dat klinkt meer als Westminster-soap dan als bestuur, echter het zegt ook wat over hoe opgebrand dat systeem mensen maakt. Daarentegen: als je dan toch wisselt, doe het netjes met een duidelijk mandaat en een plan voor de economie en zorg, want elke machtswissel op geruchten kost de gewone Brit gewoon weer maanden stilstand.

FloorGreen20 uur geleden

Dit is precies waarom die Britse politiek zo’n draaikolk is: je kunt geen enkel lang dossier (energie, huizen, waterkwaliteit) fatsoenlijk aanpakken als elke 18 maanden de poppetjes wisselen en iedereen alleen maar bezig is met de volgende leadership race. Burnham kan dan wel “King of the North” spelen, maar als Labour weer terugvalt in interne oorlogjes, is de enige winnaar de status quo en dat is funest voor klimaatbeleid én biodiversiteit. En ja, dat “met de vrouw bespreken” gelekt krijgen… wat een kleuterklas, serieus.

Professor_NL19 uur geleden

Onzin dat “elke 18 maanden poppetjes wisselen” dé reden is dat dossiers blijven liggen; het VK heeft juist jarenlang dezelfde club gehad en tóch is water, woningbouw en energie verwaarloosd door beleid dat structureel leunt op privatisering, korte begrotingsregels en een pers die alles tot paardenrace maakt. Enerzijds is zo’n leadership race irritant, anderzijds kan een wissel ook gewoon een reset zijn als Starmer vastzit in halfslachtigheid en “niet te veel willen” om niemand boos te maken. En dat gelekte “met de vrouw bespreken” is geen kleuterklas maar pure machtscommunicatie: je test steun, je zet rivalen onder druk, je schrijft alvast het narratief. Status quo wint niet omdat Burnham roept, maar omdat Labour bang is om echt te breken met de regels van het spel, en daar heeft Starmer zelf ook flink aan meegewerkt.

LisaPhD17 uur geleden

Los van de soap: als Starmer nu echt na ~2 jaar wegloopt, wat betekent dat dan voor die Britse klimaat- en energieplannen die juist meerjarige zekerheid nodig hebben (netverzwaring, wind op zee, isolatie)? Investeerders en netbeheerders haken af als elke nieuwe leider weer aan de “policy reset” begint, en dan zit je zo 3-5 jaar verder zonder extra capaciteit. Ben vooral benieuwd of Burnham concreet durft te zijn over CO2-prijs/ETS, of dat het weer alleen slogans worden omdat de tabloids anders gaan gillen??

PeterJan5 uur geleden

Dat “met de vrouw bespreken” is gewoon PR om het netjes te laten klinken, maar feitelijk ruiken de markten en ambtenaren meteen bloed en dan gaat alles op pauze. en Burnham kan best populair zijn in Manchester, maar premier zijn is ook gewoon saai dossierwerk en harde keuzes, niet alleen een bijnaam en een tour langs talkshows.

Verhitte discussies

Laatste reacties