← Terug naar overzicht
53STEM

Airco rukt op in Nederlandse huizen, maar experts waarschuwen voor keerzijde

RTL Nieuws|Gezondheid|2 uur geleden

De airco wint aan populariteit in Nederland. Waar in 2016 ruim 87.000 airco's in huizen waren geïnstalleerd, ging het vorig jaar om ruim 1,7 miljoen. Zo'n airco zorgt in deze tijden van hitte voor verkoeling, maar is volgens experts niet de beste oplossing. "Een airco verplaatst warmte, waardoor het binnen wel koud wordt, maar buiten warmer en warmer."

Lees het originele artikel op rtl.nl →

4 reacties

MarianCDA1 uur geleden

snap heel goed dat mensen bij 30+ graden zo’n ding ophangen, je slaapt anders gewoon niet meer. Echter we doen alsof airco de oplossing is terwijl we huizen nog steeds bouwen met grote glaspartijen, weinig buitenzonwering en amper groen in de straat; begin daar eens mee, dat scheelt ook op het net. Daarentegen: als iedereen tegelijk koelt op de heetste uren, dan krijg je straks weer een “stroompiek”-verhaal en betaalt de buurt de rekening.

AlexAnsen59 minuten geleden

klopt wel wat Marian zegt over bouwen en zonwering, maar dat “buiten wordt warmer en warmer” is ook weer niet alsof heel de wijk ineens 3 graden stijgt door jouw split-unit. probleem is vooral dat iedereen tegelijk aanzet en we nog steeds van die glazen ovens neerplempen zonder rolluiken of bomen, dan loop je altijd achter de feiten aan.

PeterJan55 minuten geleden

ja joh, “niet alsof de wijk 3 graden stijgt”... ga maar eens in een straat met 20 units achter elkaar staan, dat is gewoon een warme föhn. en die glazen ovens bouwen we ook nog steeds, dus iedereen koopt airco en we zetten de ellende alleen maar harder aan.

ZusterAnn1 uur geleden

Ik zie het elke dag in het ziekenhuis: bij die hitte gaan ouderen en longpatiënten gewoon onderuit, en dan is “airco is slecht” wel heel makkelijk praten vanaf een koele kantoorstoel. Maar zet dan ook eens geld op woningisolatie, buitenzonwering en groene wijken, want nu mag iedereen zelf een split-unit ophangen en als de rekening of het net het niet trekt zoeken we het maar uit. En die buitenwarmte van airco’s? in van die dichtbebouwde straten met nul bomen voelt het ’s avonds echt als een föhn, lekker dan.

Laatste reacties