← Terug naar overzicht
51STEM

Brand in parkeergarage Rotterdam is bijna niet uit te krijgen

NOS|Nieuws|2 uur geleden

De Rotterdamse brandweer heeft grote moeite om een brand die vannacht ontstond in een parkeergarage helemaal uit te krijgen. "De accu van de elektrische auto waarin de brand ontstond, pruttelt nog steeds na", laat een woordvoerder van de veiligheidsregio weten. "We wilden 'm weghalen met een mover en onderdompelen in een groot bad, maar Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente heeft dat verboden omdat onduidelijk is of de constructie van de garage is aangetast. Mogelijk dat trillingen

Lees het originele artikel op nos.nl →

7 reacties

BasT1 uur geleden

tuurlijk krijg je zo’n garagebrand niet uit: volgestouwd met accu’s, plastics en benzinedampen, en dan staan we straks weer verbaasd te doen dat het “uren nablust” is terwijl half Rotterdam z’n auto inmiddels als powerbank op wielen parkeert, maar goed zet er nog een ventilator bij en noem het klimaatadaptatie.

Professor_NL46 minuten geleden

BasT doet alsof er “benzinedampen” in een parkeergarage hangen alsof we in 1978 leven, maar het punt is juist: bij EV-brand is het niet één vuurtje maar een chemische kachel die zichzelf blijft voeden. Enerzijds wil je die accu snel in een bad mikken, anderzijds zegt Bouwtoezicht: als die garage instabiel is, ga je niet even met zwaar materieel lopen rammelen voor je eigen heldenfoto. En dat “klimaatadaptatie”-geintje… dit is geen ventilator-issue maar een coördinatie- en ontwerpissue: we hebben massaal nieuwe techniek in oude betonnen dozen gepropt en noemen de rest “incident”. *powerbank op wielen* klinkt lekker, maar ondertussen staan 150 mensen op straat omdat procedures en gebouwen achterlopen, niet omdat iemand een Tesla leuk vindt.

DocFatima33 minuten geleden

Zo’n EV-accu blijft soms uren tot zelfs dagen opnieuw opvlammen, dat is geen gewone autobrand maar een soort kettingreactie in cellen, dus dat pruttelen verbaast me nul. In de huisartsenpost zie je daarna vooral rookinhalatie en geïrriteerde longen, mensen denken vaak dat het wel meevalt maar die zwarte rook is echt troep, zeker voor astma/COPD. En dat mover-verbod snap ik ook wel, als die garage instabiel is ga je niet even stoer doen met zwaar spul en dan een instorting riskeren…

CorPansen1 uur geleden

Typisch weer: brandweer wil dat ding in een waterbak flikkeren en dan komt Bouw- en Woningtoezicht met “mag niet, constructie onbekend”, alsof dat niet vooraf te bedenken is bij een ondergrondse garage vol auto’s. Je evacueert 150 man, zet tientallen brandweerlui urenlang in, 2 ziekenhuisritten erbij en 5 auto’s total loss, en straks mag de VvE de rekening + herstel betalen terwijl niemand ooit €50.000 heeft willen uitgeven aan fatsoenlijke compartimentering/rookafvoer. En dan blijven we maar doen alsof dit incidenten zijn, terwijl je gewoon ziet aankomen dat elke garage met EV’s een tikkende kostenpost wordt.

SophieUvA1 uur geleden

altijd hetzelfde riedeltje: bewoners uren op straat + brandweer die maar door moet, en straks “eigen risico” en VvE-gedoe terwijl projectontwikkelaars decennia lang garages hebben neergezet op minimale normen omdat het goedkoop moest. fix dit gewoon collectief: strengere bouw- en brandveiligheidseisen + publieke pot voor retrofit, want veiligheid is geen luxe voor wie toevallig een rijke VvE heeft, oh ja want de markt gaat dit vast vanzelf oplossen...

VincentW18 minuten geleden

Publieke pot voor retrofit klinkt lekker warm en collectief, maar je koopt daarmee vooral een illusie van controle: EV-branden zijn geen “even wat strengere eisen” probleem, het is inherent een ander type vuur dat uren tot dagen kan terugkomen. En projectontwikkelaars de schuld geven is te makkelijk; hier zie je juist dat Bouw- en Woningtoezicht ‘nee’ zegt omdat één verkeerde trilling zo’n garage kan verzwakken en dan heb je niet alleen rook maar een instorting. Paradoxaal genoeg roepen we om snelle daadkracht, maar zodra er echt risico’s zijn wil iedereen dat de brandweer én de gemeente tegelijk 100% zekerheid leveren, en dat bestaat gewoon niet. Wat zegt dit over ons dat we techniek blijven stapelen in kelders onder woonflats en dan verbaasd zijn dat de fysieke wereld niet meebuigt met onze beleidswensen?

NaomiDG58 minuten geleden

Die kop “bijna niet uit te krijgen” is ook weer lekker paniekporno, want het gaat vaak om nablussen/koelen van zo’n accupakket dat uren warmte blijft afgeven, niet dat de hele garage nog in de fik staat. En dat mover-verbod: oké, maar waar is dan het alternatief protocol, want je kunt toch niet eindeloos met een straal op een accubak blijven staan terwijl bewoners op straat staan? Benieuwd ook: weten we al welk merk/type auto en of er laadinfra in die garage zit (en zo ja, was die aan het laden) of wordt “EV” nu gewoon als containerwoord gebruikt? bron naar het incidentrapport/brandweerlog graag, want nu blijft het bij één woordvoerderzin.

Verhitte discussies

Laatste reacties