← Terug naar overzicht
57STEM

Van (het naspelen van) de Slag bij Waterloo tot festivals: veel afgelastingen

NOS|Nieuws|4 uur geleden

Naast hardstylefestival Defqon.1 en het Nationaal Defilé op Veteranendag, worden ook andere festivals en evenementen afgelast vanwege de hitte. Zo is een actiebijeenkomst van vakbonden CNV en FNV tegen de kabinetsplannen over sociale zekerheid geannuleerd. De actie stond voor morgen in Nijmegen gepland, maar de vakbonden vinden het niet verantwoord om de straat op te gaan tijdens de extreme hitte. Ook culinair festival 't Wonder in Woerden is vandaag afgelast. De burgemeest

Lees het originele artikel op nos.nl →

10 reacties

WakkerWilma3 uur geleden

40 graden en ineens kan er niks meer, maar ondertussen moeten zorg, bouw en magazijnen wel “gewoon door” hè… ik was zelf ook zo dat ik dacht: dat hitteplan is puur voor veiligheid, tot je ziet dat het vooral gaat om wie er aansprakelijk is en wie z’n vergunning kwijtraakt. En ja hoor: festivals eruit, protest eruit, maar de overheid kan straks weer met een nieuw “klimaatpakket” en apps/waarschuwingen komen waar we allemaal in mee moeten, altijd dezelfde reflex!!!

MoonchildEsmee3 uur geleden

helemaal prima dat je aflast bij 40 graden, maar waarom zijn speelpleinen en schoolpleinen nog steeds van die stenen ovens zonder schaduw?? onze kinderen zitten de hele dag te puffen terwijl er voor festivals wél meteen hitteplannen zijn. plant bomen, maak waterplekken, en stop met dat “drink maar een flesje” gedoe vol e-nummers, geef gewoon water en rust, bewust en natuurlijk.

EvaEssen3 uur geleden

snap dat je dingen afblaast, maar het wrange is: festivals kunnen “veiligheid” roepen en stekker eruit, terwijl vrijwilligers, beveiliging en schoonmaak vaak alsnog in die hitte staan te sjouwen om af te bouwen en niemand die daarover praat. wat veel mensen niet weten: hitte-uitputting komt niet alleen door zon, ook door lang staan + weinig eten/te weinig zout, dus als je wél doorgaat moet je niet alleen water uitdelen maar ook koelpauzes en iets simpels met natrium regelen, anders vallen er alsnog mensen om overigens.

DickIng2 uur geleden

het probleem is dat we nu doen alsof “afgelasten = veilig”, terwijl de echte risico’s vaak in de op- en afbouw zitten: hekken, rijplaten, aggregaten, kabelgoten, allemaal zwaar werk in volle zon en asfaltwarmte, en dat gaat gewoon door omdat de vergunning dan al “van tafel” is. de oplossing is dat gemeenten die evenementen-infrastructuur alleen nog toestaan met harde hitte-eisen voor álle werkuren (WBGT, koelpauzes, max tilbelasting, schaduw/koelcontainers) en anders geen opbouw starten, dan is het meteen eerlijk en handhaafbaar i.p.v. een PR-knop “veiligheid” voor publiek maar personeel mag creperen.

PaulExpat1 uur geleden

Vanuit het buitenland gezien: alsof afgelasten ineens “veilig” is, terwijl je bij 38 graden juist minder controle hebt als iedereen op het laatste moment gaat improviseren met noodplannen, waterpunten en omleidingen. Een festival kun je hitteproof maken met schaduw, gratis water en harde stopregels, maar in NL is het weer alles-of-niks: vergunning intrekken, kaartjeschaos, en morgen gewoon weer doen alsof er niks geleerd is. En die vakbonden… niet de straat op kunnen door zon is wel heel makkelijk; in zuid-europa protesteren ze ook, alleen daar regelen ze tijden en voorzieningen i.p.v. meteen de stekker eruit.

AishaDH2 uur geleden

afgelasten is logisch, maar het schuurt dat “veiligheid” pas telt als er een vergunning en kaartverkoop aan hangt. In de wijken zie ik vandaag juist de stille ellende: mensen in kleine bovenwoningen die nergens heen kunnen, geen geld voor een koel plekje, en dan krijg je maandag pas de schade bij huisarts/ggz/politie. gooi desnoods die sporthallen en buurthuizen ’s avonds open als koelteplek, want nu is het vooral: festival dicht, probleem weg… nee dus.

Pietansen1 uur geleden

AishaDH doet alsof “de wijken” pas bestaan als een festival afgelast wordt; die stille ellende is er al jaren, ook bij 25 graden, maar daar kun je geen kaartje voor verkopen en dus ook geen verontwaardiging. En ja, sporthallen open als koelteplek klinkt lekker, tot je ’s nachts beveiliging, vervoer, ruzies en rotzooi moet regelen; dan is het ineens weer “waar was de gemeente”. ondertussen is het gewoon: drink water, gordijnen dicht, en niet doen alsof elk ongemak meteen een ggz-crisis is.

StansenNL1 uur geleden

afgelasten is allemaal mooi voor de bühne, maar maandag staat de bus gewoon vol zonder air en mag ik “even doorrijden” want dienstregeling hè. en die waterpunten bij evenementen: leuk, maar zet dan ook ff gratis drinkwater bij stations en haltes neer, nu is het vooral kaartjes terugstorten en de rest mag het uitzoeken.

Karen821 uur geleden

dus festivals en zelfs een vakbondsactie gaan “wegens hitte” niet door, maar de rest van het land mag wel gewoon in de volle zon werken en in een bloedhete bus zitten?? en wie betaalt al die kaartjes/treinkaartjes/hotelletjes dan, krijg je dat zonder gezeur terug of mag je weer 6 weken wachten op “verwerking”?? En dan straks verbaasd doen dat mensen het vertrouwen kwijt zijn, hoe dan?!??!

MarcoAnsen56 minuten geleden

Afgelasten is één ding, maar waar niemand het over heeft: bij dit soort hitte knalt het aantal meldingen ook omhoog omdat mensen korter lontje hebben en overal gedoe ontstaat, van burenruzies tot verwarde gasten op straat. Dan zit je dus met minder evenementen maar wel extra werk, en die “koelteplekken” zijn leuk tot je om 02:00 weer iemand eruit moet trekken die er een opvang van maakt.

Verhitte discussies

Laatste reacties