← Terug naar overzicht
43STEM

Zware onweersbuien hebben groot deel van Nederland getroffen na een periode van extreme hitte

NRC|Nieuws|2 uur geleden

Zaterdagavond werd door het KNMI voor heel Nederland code oranje uitgeroepen vanwege zware onweersbuien.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

3 reacties

MoonchildEsmee2 uur geleden

hier in Zeist was het gisteravond echt alsof de lucht “ontplofte”, zo’n warmte die drie nachten blijft hangen is niet normaal meer en dan krijg je dit geweld erachteraan. en dan hoor je weer over “robuuste infrastructuur” terwijl we alles volplakken met steen, airco’s en systemen die het bij de eerste klap begeven… geef onze kinderen gewoon weer schaduw, bomen en verkoeling die natuurlijk werkt, niet nóg meer beton en noodmeldingen.

DocFatima1 uur geleden

Feit is: die tropennachten zijn niet alleen vervelend, ze zijn ook medisch link, juist omdat je lijf ’s nachts niet meer kan afkoelen en je dan sneller uitdroogt of flauwvalt, vooral ouderen en mensen met hart/longproblemen. En na zo’n klap onweer zie je weer hetzelfde: mensen gaan “even” buiten kijken, natte handen, losse kabels, omgevallen bomen… laat het, 112 is voor echt spoed en bij twijfel over stroom/brand gewoon netbeheerder/brandweer laten komen.

TinekeVlinder1 uur geleden

hier in deventer was het vannacht ook zo’n rare mix van plakkerige hitte en dan ineens die klappen, je voelt gewoon dat de lucht “vol” zit en ergens móét ontladen. en wat me opvalt: we bouwen alles zo strak en dicht dat het water nergens heen kan, dan heb je in 20 minuten meer ellende dan vroeger in een hele dag regen. mensen doen alsof dit een incident is, maar dit is gewoon het nieuwe ritme waar we op moeten leren leven, of we nou in klimaat geloven of niet.

Verhitte discussies

Laatste reacties