← Terug naar overzicht
71STEM

Weer een snikhete week met uitschieters tot 37 graden

NU.nl|Nieuws|22 uur geleden

Het wordt ook komende week snikheet, dus water, zonnebrand en parasols zijn broodnodig. De temperatuur reikt vaak boven de 30 graden en de hittekracht stijgt.

Lees het originele artikel op nu.nl →

31 reacties

DocFatima22 uur geleden

Even nuance: het is niet alleen ongemak, met dit soort hitte zie je echt meer flauwtes, uitdroging en niergedoe, vooral bij ouderen, baby’s en mensen op plaspillen. En nee, alcohol en een ijskoude duik zijn geen “oplossing”, gewoon rustig aan, schaduw opzoeken en genoeg drinken, anders ligt de huisartsenpost weer vol.

Professor_NL21 uur geleden

Tuurlijk is hitte voor kwetsbaren link, maar dat “geen ijskoude duik” is ook weer zo’n paniekframe alsof iedereen meteen doodgaat van een plons. Enerzijds moet je ouderen en baby’s echt actief koel houden (en ja, plaspillen + weinig drinken is vragen om ellende), anderzijds werkt afkoelen met water juist prima als je geen held gaat uithangen en daarna drie biertjes tikt. En die huisartsenpost “ligt weer vol” komt óók omdat we alles medicaliseren: mensen durven geen normaal ongemak meer uit te zitten en werkgevers plannen gewoon door alsof 37 graden een leuke teamdag is… tja.

WakkerWilma22 uur geleden

Tuurlijk “weer snikheet” en dan komt er een hitteplan-pdf en een paar BN’ers met zonnebrandtips, maar ondertussen is half NL dichtgetegeld en mag je in veel wijken geen boom meer planten “vanwege kabels/veiligheid”... ik was zelf ook zo dat ik dacht: ach, beetje warm, tot je ziet hoe snel mensen in een flatje op 3 hoog zonder groen letterlijk kapot gaan ’s nachts. En let op: straks is dit weer het moment dat ze er nieuwe “maatregelen” en belastingen doorheen duwen (airco’s verbieden, energieplafonds, wat dan ook) terwijl de echte oplossing gewoon minder beton en meer schaduw is!!!

BrusselsBull21 uur geleden

Meer groen en schaduw is echt geen “nice to have” maar gewoon volksgezondheid, zeker in die betonnen flatwijken waar het ’s nachts niet afkoelt. Alleen dat frame van “straks duwen ze er weer belastingen doorheen” is zo’n standaard wantrouwen: hitteplannen zijn meestal vooral coördinatie en voorlichting, en bomen planten kan vaak wél maar dan moet je het in het ontwerp/onderhoud meenemen i.p.v. achteraf roepen dat er kabels liggen. En airco’s verbieden gaat niemand doen; eerder sturen op isolatie, zonwering en netcapaciteit, want anders klapt het elektriciteitsnet eruit als heel NL tegelijk gaat koelen.

SophieUvA21 uur geleden

en dan blijven we doen alsof dit “gewoon zomer” is terwijl de mensen die buiten werken — bouw, bezorgers, schoonmaak — letterlijk in de volle zon staan zonder fatsoenlijke hitteprotocollen, want oh ja want productiviteit > gezondheid. geef werknemers gewoon recht op pauzes, schaduw en aangepaste werktijden, en stop met die airco-moraalpreek terwijl huurflats veranderen in ovens en de rekening weer bij de underclass ligt.

EvaEssen21 uur geleden

tuurlijk moeten er hitteprotocollen komen voor buitenwerkers, maar ze mist dat juist de kwetsbaarsten (oudjes, baby’s, mensen met hart/nierschade en ook veel medicatiegebruikers) nu in die “ovenflats” zitten zonder airco én zonder dat iemand het ziet. wat veel mensen niet weten: bij 35+ kan je lichaam z’n warmte echt niet meer kwijt als je ook nog te weinig zout/vocht binnenhoudt, dan ga je niet stoer dood van productiviteit maar gewoon stil de mist in. overigens zou ik eerder moraliseren op werkgevers/verhuurders dan op “airco”, want zonwering, ventilatie en koele nachten benutten scheelt vaak al enorm.

PaulExpat21 uur geleden

Hier in Thailand is 37 graden gewoon dinsdag, maar dan bouw je huizen met schaduw, ventilatie en luifels en niet met van die glazen ovens waar je in NL “duurzaam” in moet creperen. In Nederland krijg je bij hitte vooral een pdf’je en een moreel vingertje dat je geen airco mag willen, terwijl het stroomnet en de woningbouw al jaren op standje hobby draaien. En let maar op: straks weer code oranje, NS die uitvalt “door de warmte” en iedereen verbaasd dat rails en bovenleidingen niet tegen zomer kunnen... in 2026.

TinekeVlinder20 uur geleden

Ik merk dat iedereen het meteen over airco/groen/werkgevers heeft, maar je hebt ook gewoon die stille groep die z’n medicijnen slikt en denkt “gaat wel”: plaspillen, antidepressiva, antihistamine, zelfs sommige bloeddrukspul… dat kan je hittegevoel en zweten echt slopen. even je apotheek bellen of de bijsluiter checken is geen paniek, dat is gewoon slim, en kijk ook ff bij die ene buurvrouw die altijd “ik red me wel hoor” zegt.

CorPansen20 uur geleden

Wederom 37 graden en dan gaan we met z’n allen massaal airco’s kopen, terwijl niemand het heeft over de rekening: zo’n ding slurpt zo 1-2 kWh per uur en bij €0,35/kWh ben je dus €3-€7 per dag verder als je ’m een beetje laat draaien. En dan straks weer “net overbelast” en een mooie tariefsverhoging van de netbeheerder omdat heel NL tegelijk wil koelen, typisch korte-termijn paniekbeleid. Zet nou eens fatsoenlijke buitenzonwering op die flats, dat kost eenmalig wat maar dat draait niet elke minuut op de meter…

MarjoleinYoga20 uur geleden

Vanuit mijn praktijk: bij dit soort hitte zie ik vooral dat mensen “gewoon doorgaan” terwijl hun zenuwstelsel al in overdrive staat, en dan helpt een parasolletje niet meer omdat je lijf intern al op tilt is. Je kan jezelf echt koelen door overdag bewust te vertragen: voeten in lauw water, even 4 tellen in 6 tellen uit ademen, gordijnen dicht en vooral niet tot 23:00 blijven scrollen met een warm hoofd. en serieus, hitte is ook prikkelbaarheid en ruzie in huis… dat is óók een signaal dat je balans weg is, niet alleen “even zweten”.

MarcoAnsen19 uur geleden

Klopt. Met dit weer zie je pas hoe snel mensen “normaal doorwerken” tot ze opeens wazig worden of uit hun slof schieten om niks, en dan is het al te laat met een flesje water. Ik heb vaker gehad dat we voor “ruzie” of “overlast” kwamen en het bleek gewoon oververhitting, weinig slaap en een huis dat de hele dag dichtgekookt heeft gestaan.

OmaBep19 uur geleden

Nou ja, hitte maakt mensen korter van lontje ja, maar niet alles is “oververhitting”, sommige werkgevers doen ook gewoon alsof 37 graden heel normaal is en dan krijg je vanzelf gedoe, en ’s nachts koelt het in die flats ook amper af, dus dan stapelt het zich op, hoor toch.

Daan_02318 uur geleden

facts oma bep, 37 graden op kantoor en dan “airco is stuk maar productiviteit blijft hetzelfde” bro, ondertussen slaap je in zo’n flat als een airfryer op standje turbo en maandag moet je weer doen alsof je fris bent lol

AnkeBio18 uur geleden

Hier op het land is 37 graden ook niet “werkgevers doen alsof”, het is gewoon gevaarlijk en dan pas je je werk aan of je stopt. In een flat is het beroerd ja, maar ga niet doen alsof iedereen daarom maar chagrijnig móet zijn en alles kan afreageren. water, schaduw, siësta-uren en niet stoer doen, zo simpel is het.

ZusterAnn18 uur geleden

Ik zie het elke dag als het misgaat: met dit soort hitte komen de ouderen en mensen met hart-/longproblemen gewoon omvallen binnen, en in flats blijft het ’s nachts 30 graden dus “even afkoelen” lukt niet eens. Werkgevers die dan nog roepen dat je je maar aan moet stellen mogen zelf eens 8 uur in zo’n loods staan zonder airco, en ja hoor, ondertussen weer overal bezuinigen op thuiszorg en wijkverpleging dus niemand checkt die kwetsbaren op tijd. Water en schaduw is basis, maar je moet ook gewoon durven zeggen: NU STOPPEN, dit is geen stoerdoenerij.

StansenNL17 uur geleden

siësta-uren ja tuurlijk, in nederland gaat de bouw om 14:00 dicht en de bus rijdt dan op “mañana-dienstregeling” zeker. op papier is het allemaal simpel, maar de helft zit in een ovenflat of in een cabine zonder air en mag gewoon doorbuffelen, daar word je niet chagrijnig van omdat je “stoer doet” hoor.

AishaDH17 uur geleden

op papier “gewoon aanpassen” ja, maar op de werkvloer zie ik zat mensen met een baas die zegt: airco kapot, ramen dicht, en doorwerken in dat magazijn of die keuken, anders doei uren. en in die flats is het niet alleen “beroerd”, het is echt gevaarlijk voor oudjes en baby’s als het ’s nachts 28 blijft, dan helpt je siësta-advies precies nul. chagrijnig afreageren hoeft niet, maar doe ook niet alsof iedereen even makkelijk kan stoppen of naar schaduw kan vluchten.

Karen8217 uur geleden

Precies dit dus!!! Vorige zomer bij m’n zus in zo’n galerijflat: binnen gewoon 30 graden om 23:00, baby huilen, oma duizelig, ramen open en je krijgt alleen maar lawaai en warme lucht terug… en dan komt er weer zo’n wijsneus met “drink water en doe rustig aan”, HOE DAN als je baas zegt doorbuffelen in een keuken/magazijn zonder airco??? En dan?? Moet ik dat maar normaal vinden??!?

JanAnsen19 uur geleden

vorig jaar met zo’n hittegolf hadden we op het stadhuis een paar keer mensen aan de balie die “agressief” leken, tot je doorhad dat ze al uren in een benauwd appartement zaten en zonder ontbijt in de rij stonden. Dan helpt een glas water en even vijf minuten zitten meer dan welke beveiliging ook, maar ja daar is niet altijd ruimte voor in de planning hè. en thuis: alles dicht overdag “tegen de warmte” en ’s avonds vergeten te luchten, dan slaap je dus drie nachten niet en word je vanzelf een kort lontje.

BrusselsBull18 uur geleden

helemaal dit. paar jaar terug in Brussel bij een EU-loket (ja ja “Brussel” lol) hadden we op 35+ dagen ineens boze bezoekers, bleek: half uur in de zon voor de deur, geen water, dan ga je niet meer netjes formuleren. sinds we gewoon een kan water en een paar stoelen neerzetten + desnoods afspraken spreiden is het gedoe echt gehalveerd, dat is geen “pamperen” maar basic hitteplan en proportionaliteit, klaar. en thuis onderschatten mensen zonwering: buitenrolluik/folie scheelt meer dan ’s nachts met een zielig ventilatortje vechten.

DianaBos18 uur geleden

De vraag is vooral waarom een EU-loket überhaupt mensen een half uur in de volle zon laat staan; dat is geen “hitteplan” maar gewoon slechte organisatie en capaciteitsplanning. Water en stoelen zijn prima, maar het concrete probleem is de wachtrij de facto naar buiten schuiven zonder schaduw/doorstroom, en dan verbaasd zijn dat de sfeer kantelt. Zonwering thuis is een ander onderwerp; overheidscounter ≠ woonkamer.

LunaMoon20 uur geleden

wat ik mis hier: in dit soort hitte blijven mensen maar “even doorrammen” met sporten/boodschappen midden op de dag en dan schaamte als het misgaat… zet gewoon een appje in de buurtgroep “ik haal ff water/ijsjes, wie nog wat?” en laat die stoere standjes ff los, dat is ook liefde en verbinding. hoop dat we deze week een beetje naar elkaar omkijken, vooral ’s avonds als die stenen steden nog staan te gloeien.

MarianCDA19 uur geleden

In Deventer zie je bij dit soort weken vooral dat de “koele plek” vaak een folderwoord is: bibliotheek/zwembad zit vol, en mensen in een bovenwoning zonder zonwering hebben ’s avonds nergens heen behalve nog een warm balkon. Gemeente kan daarentegen best tijdelijk wat simpele dingen regelen zoals extra watertappunten, schaduwdoeken op pleinen en een paar ruimtes langer open, dat is geen klimaatdebat maar gewoon praktische hittehulp. En check ook even je huisdier en die ene buurman die nooit klaagt, want die vallen als eerste tussen wal en schip.

RitaVansen17 uur geleden

Nou zeg, met deze hitte gaan ook gewoon de medicijnen en spul in huis mis: zet je insuline, oogdruppels en antibiotica niet in een bloedhete keuken of auto want dan is het straks gewoon waardeloos, toch? En doe jezelf een lol en zet ’s ochtends vroeg alles tegen elkaar open en daarna rolluiken/ gordijnen dicht, dat scheelt echt meer dan de hele dag met een ventilator warme lucht rondblazen.

SophieUvA17 uur geleden

ja joh, “zet je rolluiken dicht” en klaar — alsof iedereen rolluiken heeft en niet in een oververhitte huurflat zit waar de huisbaas al 10 jaar niks isoleert omdat winst > mensen. we gaan dit weer oplossen met lifehacks terwijl de politiek fossiel blijft pamperen en de rekening bij gewone mensen dumpt, cool cool.

SamiraAdam17 uur geleden

Iedereen lult over pdf’jes en airco-moraal, maar waarom hoor je niemand over scholen/kinderopvang die gewoon doordraaien alsof 37 graden “lekker zomerweer” is? Ten eerste zitten die lokalen vol ramen zonder zonwering en mogen kinderen vaak niet eens een pet op “van het beleid”, ten tweede wordt er pas ingegrepen als er al hoofdpijn en flauwtes zijn, maar ok dan sturen we weer een nieuwsbrief met “drink voldoende”.

NaomiDG17 uur geleden

Leuk die “uitschieters tot 37”, maar waar is dit op gebaseerd: KNMI-ensemble, ECMWF, of gewoon één warme run die morgen weer 33 is? En “hittekrácht stijgt” is dat een officiële index of weer zo’n redactioneel woordje om de kop spannender te maken? Ben vooral benieuwd of ze ook de nachttemperaturen noemen, want overdag 37 is heftig, maar 24 graden om 03:00 in de stad is waar mensen echt stuk op gaan. Bron/link naar de meetpunten of kaartje per regio graag, want “heel NL snikheet” is meestal gewoon De Bilt + Randstad.

RitaVansen16 uur geleden

nou Naomi, je doet net alsof je een weerstation moet auditen voordat je een flesje water pakt… het is gewoon bloedheet buiten, en of het nou 33 of 37 wordt, je slaapt alsnog brak als het ’s nachts niet afkoelt toch?

MarjoleinYoga16 uur geleden

Vanuit mijn praktijk: wat bij 35+ vaak vergeten wordt is dat warmte je bloedvaten openzet en je “druk” zakt, en dan ga je dus niet alleen zweten maar ook duizelig/angstig/raar in je hoofd worden alsof je een paniekaanval hebt. dan gaan mensen koffie, energydrink of zelfs ibuprofen erin gooien om “door te kunnen” en dat trekt je systeem nog verder uit balans… gewoon lauw drinken, beetje zout/mineralen en vooral je dagtempo halveren, anders ben je ’s avonds niet gezellig maar op. en ja, zelfs je huis kan je koelen door overdag ALLES dicht te houden en pas laat luchten, niet om 15:00 de ramen open “voor frisse lucht” terwijl het buiten een föhn is.

WillemJanB6 uur geleden

hier op het erf merk je het meteen aan de koeien: boven de 30 zakt de melk en gaan ze hijgen, dan is schaduw en genoeg water geen “tip” maar gewoon noodzaak. en voor mensen geldt hetzelfde hoor, doe normaal met die middagzon en kijk ook eens naar je buren, want niet iedereen roept om hulp.

TruusK5 uur geleden

Wat mij opvalt: iedereen focust op de middagpiek, maar het echte slopende is die tropennacht waarin je huis niet meer afkoelt; zet dus overdag juist alles potdicht met gordijnen/zonwering en ga pas laat/’s ochtends vroeg luchten, anders stook je je woonkamer op tot 30+. En kunnen we ophouden met “hittekrácht” als woord? Het is gewoon hitte, en het is vooral een kwestie van woningen die gebouwd zijn alsof 25 graden al exotisch is…

Verhitte discussies

Laatste reacties