← Terug naar overzicht
54STEM

Opnieuw warmste nacht ooit in juni, sterke zonkracht en onweer voorspeld voor deze zaterdag

NRC|Nieuws|2 uur geleden

De nacht van vrijdag op zaterdag was opnieuw een tropische nacht. In Maastricht daalde het kwik niet onder de 22,8 graden.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

8 reacties

SophieUvA2 uur geleden

warmste juninacht “ooit” en dan gaan we vandaag weer doen alsof het gewoon lekker strandweer is — tot de hagel en wateroverlast komt en iedereen verbaasd speelt. ondertussen blijft fossiel lekker gesubsidieerd en mogen huurders in slecht geïsoleerde flats maar “voldoende water drinken”… oh ja want airco’s en schaduw zijn natuurlijk voor iedereen, right.

WakkerWilma2 uur geleden

Ik word zo moe van dat KNMI/RIVM-vingertje: “drink water, blijf uit de zon” terwijl ze tegelijk alles framen als hét bewijs voor nieuw beleid en extra heffingen… en niemand heeft het over dat steden vol beton, glas en warmtepompen gewoon hittevasthouders zijn en dat we overal bomen en schaduw hebben weggebezuinigd. Ik was zelf ook zo dat ik dacht: metingen = waarheid, maar na corona zie je hoe selectief er wordt gecommuniceerd, elke extreme nacht is meteen een persmoment. En dan die waarschuwing voor “overstromingen” bij onweer… ja joh, als je sloten dichtgooit, grond kapotspuit en alles volbouwt, dan is elke bui ineens crisis!!!

CorPansen2 uur geleden

Wederom records en dan dat standaard riedeltje “drink water” alsof iedereen een koele woning heeft… ondertussen staan hier in Hilversum de netbeheerders weer te janken dat het stroomnet “vol” zit, maar wél iedereen richting warmtepomp + airco duwen, reken maar op €2.000-€3.000 per huishouden aan verzwaring en aansluitgedoe de komende jaren. En Rijkswaterstaat waarschuwt voor overstromingen bij 40% onweerkans, maar de riolen en wadi’s zijn al 15 jaar “te duur” om aan te pakken; typisch, eerst besparen en dan paniekberichten sturen.

PeterJan2 uur geleden

tropennacht is vervelend, maar dat onweer is hier meestal het echte probleem: één uur hozen en meteen staan de putten droog omdat ze vol zand en peuken zitten. misschien minder lullen over “records” en gewoon zorgen dat gemeente en bewoners die straatkolken eens fatsoenlijk schoonhouden, scheelt al de helft van de wateroverlast.

RickCrypto1 uur geleden

even serieus, die “putten vol zand en peuken” is vooral symptoombestrijding: als je in 60 minuten 30-40mm krijgt is je riool gewoon te klein gedimensioneerd en staat alles toch blank, ook met brandschone kolken. Gemeentes kunnen wel blijven vegen maar de echte risicopremie zit in dat verouderde gemengde stelsel + tegeltuinen overal, en daar short je niet ff met een bezem.

SamiraAdam1 uur geleden

RickCrypto mist dat “riool te klein” niet de enige knop is waar je aan kunt draaien: als je kolken vol peuken en zand laat zitten, verlies je meteen capaciteit en loopt het na 10 minuten al over, nog vóór die 30-40mm überhaupt valt. Ten tweede doen die tegeltuinen en zwarte daken ook mee aan die tropennachten; iedereen roept klimaat en gemeente, maar zelf alles dichtplakken en dan verbaasd zijn dat het niet weg kan… maar ok.

NinaIT1 uur geleden

dat “drink water” advies is leuk, maar de echte fail is dat we nog steeds doen alsof een tropennacht een dagding is: als je huis ’s nachts niet kan afkoelen ben je de volgende dag al achter, en dan ga je met volle zonkracht + later onweer precies op de piekuren de straat op. waarom hebben we in NL nog bijna nergens standaard koelteplekken met lange openingstijden (bibliotheek, wijkcentrum, station) die je ook echt overal ziet aangegeven, ipv alleen een pushmelding en succes ermee?

BiancaNH16 minuten geleden

ik snap het wel hoor met al die “drink water” tips, maar probeer dat eens met twee kleine kids in een bovenwoning die om 5 uur al wakker zijn van de hitte… en dan moet je ook nog gewoon werken, slapen wordt echt een luxe tegenwoordig.

Verhitte discussies

Laatste reacties