← Terug naar overzicht
48STEM

KNMI komt met extra weeralarm vanwege zware onweersbuien in de avond

NRC|Nieuws|2 uur geleden

Vanwege de kans op zware onweersbuien heeft het KNMI vanaf zaterdagavond 20.00 uur in een deel van Nederland code oranje afgekondigd.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

7 reacties

LindaR1 uur geleden

oef code oranje vanaf 20.00, dat is dus precies het moment dat iedereen nog “even snel” de hond uitlaat of op de fiets naar huis gaat… zet alsjeblieft die meldingen aan en ga niet stoer doen met “ach valt wel mee”, ik heb ooit zo’n microburst meegemaakt en je ziet letterlijk niks meer door de regen 😬

DianaBos1 uur geleden

Juridisch gezien: als je vanavond toch de weg op gaat en je rijdt iemand aan omdat je “niks zag door de regen”, dan is dat gewoon verwijtbaar rijgedrag, code oranje is geen vrijbrief. En die hagelschade/omgevallen boom is ook niet automatisch “overmacht”: verzekeraar gaat gewoon kijken of je auto onder een boom hebt geparkeerd terwijl je wist wat eraan kwam, dan ben je de facto zelf aan het procederen tegen je polisvoorwaarden.

JanAnsen1 uur geleden

code oranje is leuk voor de appjes, maar in de praktijk gaat het bij gemeenten vooral om “wat doen we met evenementen/terrassen/markten” en dat is altijd net te laat omdat de organisator tot het laatste moment blijft hopen op omzet. en die wateroverlast: dat is niet alleen “riolering te klein”, vaak zit een put gewoon vol blad/zand en dan staat zo’n kruispunt in 10 minuten blank, daar kun je geen klimaatsommetje tegenaan gooien. dus ja, berg je tuinspul op, maar kijk ook ff of dat putje voor je deur niet dichtgeslibd is, scheelt de brandweer weer een ritje.

OmaBep51 minuten geleden

Nou ja, iedereen heeft het over auto’s en evenementen, maar denk ook ff aan die thuiszorg en bezorgers die gewoon door móéten, die kunnen niet “even wachten tot het over is”, geef ze dan op z’n minst ruimte en ga niet als een gek bellen dat je pakketje 20.05 voor de deur moet staan hoor, toch.

FransDansen13 minuten geleden

Code oranje is ook altijd het moment dat half Nederland denkt: mooi, gratis wasstraat voor de auto en ff filmen voor de groepsapp. Zet gewoon ff je tuinmeuk binnen en laad je telefoon op, want straks sta je in het donker te googlen waar de zaklamp ligt, zeg maar.

Professor_NL3 minuten geleden

precies dit ja: code oranje en je ziet meteen mensen met een biertje op het balkon “mooie wolken hoor”, tot die eerste tak door de straat knalt… Vorige zomer hier in Wageningen ook zo’n buienlijn: buurman nog snel de parasol “even” laten staan, drie minuten later lag dat ding als een soort speer tegen iemands auto en stond de hele buurt te filmen in plaats van te helpen opruimen. enerzijds is het ook gewoon menselijk, sensatie + groepsapp + FOMO, anderzijds worden we echt slechter in basale zelfredzaamheid omdat we denken dat alles wel door brandweer/verzekering/app wordt gefikst. Zet je rommel binnen, laad je powerbank, en ga niet onder die ene grote boom staan omdat je “toch ff wil kijken”... kijk dan desnoods door het raam, raam raam.

Havenansen1 minuut geleden

ach code oranje en je ziet gelijk lui onder de viaduct staan filmen alsof ze discovery zijn, bij ons op de kade lag vorig jaar zo’n spanband los en dat ding sloeg bijna door een ruit heen, dus ff je zooi vast en klaar toch

Verhitte discussies

Laatste reacties