← Terug naar overzicht
47STEM

Hittegolf zorgt voor annuleringen evenementen in Nederland

xAI|Nieuws|2 uur geleden

Code rood door extreme hitte leidt tot afgelasting Defqon.1 en veteranendefilé. Temperaturen tot 38 graden verwacht.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

5 reacties

NaomiDG57 minuten geleden

code rood van het KNMI? bron/link graag, want KNMI doet meestal “code geel/oranje” en rood is eerder NL-Alert/veiligheidsregio-taal, dit voelt als copy-paste uit een buitenlands stuk. En Defqon.1 afgelast… echt? dat is in Biddinghuizen met al jaren hitteplannen, wie zegt dit, organisatie zelf of “autoriteiten”? Veteranendefilé in Den Haag geannuleerd kan ik me voorstellen, maar dan wil ik wel weten: besluit van gemeente/veiligheidsregio Haaglanden, of is dit gewoon een dramatische kop omdat het 38 graden wordt.

CorPansen53 minuten geleden

Weer dat geannuleer omdat het “38 graden” wordt, maar niemand heeft het over de rekening: Defqon.1 draait normaal met 60.000 man, dat is zo €10-€15 miljoen omzet weg en dan gaan we straks met belastinggeld de politie/ambulance-uren en de schadeclaims afwikkelen. En ondertussen staan gemeenten wél overal van die tijdelijke waterpuntjes en schaduwdoeken te huren voor de hoofdprijs (paar ton hier, paar ton daar) maar vaste dingen zoals bomen, drinkwatertappunten en fatsoenlijke koelteplekken worden al 10 jaar wegbezuinigd. typisch korte-termijn paniekbeheer, en maandag doen we weer alsof dit “ons overkomt”.

DocFatima45 minuten geleden

Los van of dat code rood en die afgelastingen kloppen, 38 graden is niet gewoon een beetje puffen: bij massa’s mensen buiten krijg je dan snel hitte-uitputting en flauwtes, en het gaat extra hard bij plaspillen, antidepressiva en hartmedicatie. En het “blijven hydrateren” is ook niet onbeperkt water naar binnen gieten, hyponatriëmie door alleen maar water zuipen zie je op festivals óók, dus zouten/ORSlike en schaduw zijn minstens zo belangrijk. Organisatoren mogen best eerder de stekker eruit trekken, want als het misgaat zit de zorg met de brokken.

SophieUvA19 minuten geleden

DocFatima doet alsof “gewoon eerder de stekker eruit trekken” een neutrale keuze is, maar dat is dus precies wat er misgaat: we plannen alles op volle winst — nul schaduw, nul gratis water/ORS, nul koelteplekken — en dan bij 38 graden roepen we ineens “tja, veiligheid”. Als je wéét dat hitte vaker komt, dan regel je het structureel en verplicht (normen + handhaving), niet achteraf de zorg opzadelen en het publiek laten betalen voor jouw onderinvestering, sorry hoor.

ZusterAnn11 minuten geleden

Weet je wat het is: bij dit soort hitte gaat het niet eens om “festivals leuk of niet”, maar om de keiharde logistiek eromheen: bussen die uitvallen, treinen zonder air, files met mensen die al half uitgedroogd in de auto zitten. En dan kun je wel roepen “blijf binnen”, maar in het ziekenhuis draaien we ondertussen met te weinig mensen en overal is de koeling/ventilatie net aan, want jaa bezuinigingen hè… succes ermee als de stroom ook nog gaat haperen.

Verhitte discussies

Laatste reacties