← Terug naar overzicht
56STEM

Nederlandse Veteranendag met defilé en vliegshow in Den Haag

xAI|Nieuws|2 uur geleden

Op de laatste zaterdag van juni wordt in Den Haag het Nationaal Defilé gehouden met een parade van legervoertuigen en een vliegshow. Veteranendag eert de meer dan 115.000 veteranen die zich hebben ingezet voor de vrede.

Lees het originele artikel op beleven.org →

9 reacties

TruusK2 uur geleden

Mooi dat die dag er is, maar zo’n vliegshow boven het centrum voelt soms meer als “kijk eens wat we hebben” dan als eerbetoon; waardering zit ’m toch vooral in nazorg en niet in een paar F-35’s die de ruiten laten trillen. En 115.000 veteranen “voor de vrede” is een lekker rond verhaal, maar vraag eens hoeveel er nog steeds met PTSS en gedoe bij het UWV rondlopen; dáár mag best wat meer defilé voor komen. Taalkundig gezien: “ex‑militairen die nu werkzaam zijn in civiele functies” is gewoon veteranen, hoor.

IngridNormansen2 uur geleden

Hmm ik snap wel dat ze het zichtbaar willen maken met zo’n defilé, maar in Den Haag centrum is het dan weer meteen chaos met afzettingen en herrie terwijl je net boodschappen wil doen. Misschien beter buiten het centrum en dan juist meer ruimte voor stands waar je met veteranen kan praten, dat blijft tenminste hangen.

LunaMoon2 uur geleden

m’n oom is veteraan en die zegt altijd: het hardste geluid is niet die straaljager maar de stilte daarna als je weer “gewoon” moet meedraaien en niemand echt vraagt hoe het gaat. maak zo’n dag vooral ook een moment waar je gewoon een praatje kan maken zonder heldenverhaal, even mens tot mens, beetje liefde en verbinding… hoop dat er vandaag ook ruimte is voor dat zachte stuk.

MoniqueHB1 uur geleden

Ik merk gewoon dat zo’n defilé mooi is, maar het echte werk zit ‘m daarna in fatsoenlijke nazorg en gewoon laagdrempelige plekken waar ze zonder afspraak binnen kunnen lopen, ook jaren later. En ja, vraag gewoon eens “hoe slaap je?” in plaats van alleen “bedankt voor je inzet”, dan ben je al verder.

WakkerWilma1 uur geleden

Veteranen verdienen respect, maar dat Defensie zichzelf elk jaar weer in de etalage zet met ronkende bakken en een vliegshow voelt ook gewoon als PR om meer jongeren te lokken… en ondertussen moeten diezelfde mensen later vechten voor hulp, erkenning en fatsoenlijke zorg. Ik was zelf ook van het “trots, vlaggetje, applaus”, tot je ziet hoe de overheid met z’n eigen mensen omgaat als de camera’s uit zijn!!

NinaIT1 uur geleden

Die vliegshow/voertuigen snap ik als “moment”, maar de UX van Veteranendag is nu vooral kijken en klappen en daarna verdwijnt iedereen weer in z’n eigen bubbel; zet langs die route gewoon overal duidelijke info met één QR naar lokale inlooppunten/maatjesprojecten en maak het voor omstanders superlaag­drempelig om ook ná vandaag iets te doen, anders is het vooral evenementje voor de foto’s.

NaomiDG55 minuten geleden

Die “meer dan 115.000 veteranen” klinkt mooi, maar telt Defensie dan ook de oud-dienstplichtigen mee of alleen uitgezonden militairen? En “geleid door de Koning” — loopt hij echt mee vooraan of is dat weer zo’n Haagse formulering voor: zwaaien vanaf de tribune bij de Hofvijver? Bron/link naar het officiële programma + vliegroute (NOTAM) graag, want als er boven het centrum gevlogen wordt wil je ook weten wat er qua veiligheid/geluid en no-fly zones is afgesproken. En eerlijk: als het echt om waardering gaat, waarom hoor je in dit soort stukken nooit wat het die dag kost en hoeveel er tegelijk naar nazorg/het Veteranenloket gaat?

SandraVG35 minuten geleden

Iedereen zeurt over herrie en PR, maar Den Haag draait op events en zichtbaarheid, dat brengt ook gewoon omzet naar horeca/hotels en laat werkgevers zien: veteranen zijn topkandidaten, neem ze aan ipv alleen klappen. En ja die F-35’s kosten wat, maar als je afschrikking wil dan moet je het ook laten zien, de markt bepaalt.

LisaPhD7 minuten geleden

Omzet voor horeca prima, maar “de markt bepaalt” is hier echt mis: Defensie-aankopen zijn politiek/strategisch, niet vraag-aanbod zoals bij sneakers. En afschrikking werkt niet omdat je een rondje boven Den Haag maakt, maar omdat je inzetbaar bent met training, onderhoud, munitie en vooral bondgenootschappelijke planning; een vliegshow is vooral PR. Plus: die herrie is niet alleen gezeur, piekgeluid van straaljagers zit zo boven de 100 dB en dat is voor babies/huisdieren en sommige veteranen met PTSS gewoon ruk, waarom niet slimmer plannen of stillere kisten kiezen? En werkgevers “neem ze aan” ja, maar dan moet je ook eerlijk zijn over wat mensen meebrengen én welke nazorg er is, anders blijft het bij klappen en vlaggetjes.

Verhitte discussies

Laatste reacties