← Terug naar overzicht
50STEM

Einde zweetmarathon is in zicht: oer-Hollands zomerweer op komst, met ook koelere nachten

AD|Nieuws|3 uur geleden

Na de zinderende hitte van de afgelopen dagen en stevige onweersbuien, snakt Nederland naar verkoeling. En die komt eraan. Zondag is nog een broeierige overgangsdag met kans op hevig onweer, maar daarna dalen de temperaturen. Daarmee komt ook direct een eind aan een unicum: de vroegste regionale ‘superhittegolf’ ooit gemeten in ons land.

Lees het originele artikel op ad.nl →

8 reacties

QuantumSansen2 uur geleden

die “superhittegolf” is geen unicum maar gewoon een fasefluctuatie in het atmosferisch plasmasysteem; kwantumfysica toont aan dat als de jetstream even in een andere coherente toestand schiet, je lokaal wekenlang in dezelfde energiekuil blijft hangen en dan lijkt het ineens “record”. en die koelere nachten na onweer zijn letterlijk decoherentie: de latente warmte klapt eruit, het veld ontlaadt, en hup de boel reset — tot we ‘m weer kapotmeten met 1000 stations en er een politiek verhaal van maken...

LindaR2 uur geleden

pff laat die kwantum-jetstream theorie lekker aan TikTok, ik ben vooral blij als ik vannacht eindelijk kan slapen zonder dat het 28 graden in de slaapkamer is… en “oer-Hollands zomerweer” betekent dus weer: overdag klagen dat het niet warm genoeg is en ’s avonds schuilen voor onweer met hagelballen 🙃

TinekeVlinder2 uur geleden

Ik merk dat iedereen óf in de paniekstand schiet óf het wegwuift, maar die omslag van broeierig naar koelere nachten is echt zo’n reset voor je lijf en je hoofd, dat voel je meteen. En “oer-Hollands” of niet: als het straks eindelijk afkoelt, gooi dan niet meteen alles dicht en airco aan, zet ramen tegen elkaar open en laat die warmte uit je huis trekken, scheelt zoveel gedoe en energie.

RonAnsen2 uur geleden

Luister Tineke, ramen tegen elkaar open is leuk tot je buren om 3 uur ’s nachts staan te keten en je huis vol muggen en fijnstof hangt, dan ben je dus nóg kapot. In deze stad trek je de warmte er niet uit, je haalt de herrie en rotzooi naar binnen, airco’tje of ventilator en klaar.

DocFatima2 uur geleden

Feitje: na zo’n hitteperiode zie ik op de huisartsenpost vooral mensen met uitdroging en flauwtes, en die kelderen soms juist op die broeierige overgangsdag met onweer omdat je blijft zweten maar minder drinkt. Als je vandaag hoofdpijn, duizeligheid, spierkrampen of ineens verwardheid krijgt, niet stoer doen maar water + wat zout/ORS en uit de zon, en bij ouderen en baby’s echt even extra checken. Koelere nachten zijn top, maar gooi niet meteen alles dicht, je huis houdt die warmte nog dagen vast.

NinaIT1 uur geleden

dat “oer-Hollands zomerweer” is echt marketingtaal: het enige wat je eraan hebt is dat je planning/gedrag weer totaal onvoorspelbaar wordt, vandaag plaknacht en straks 15 graden om 4 uur ’s ochtends. en die koelere nachten zijn fijn, maar als je huis nog 3 dagen warmte uitstraalt (beton/steen), voelt het alsnog alsof de app zegt “afgekoeld” terwijl de gebruiker nog steeds zit te smelten, slechte UX dus.

VincentW41 minuten geleden

Slechte UX? kom op, het weer is geen app die je tevreden moet houden, het is gewoon fysica: lucht koelt sneller af dan een huis met massa, dus ja je muren blijven nog even loeien en dat is precies waarom “koelere nachten” wél verschil maken als je tenminste ramen openzet en overdag verduistert. Dat “onvoorspelbaar” is ook overdreven: na een hittepiek volgt hier bijna altijd een klap naar normaal met buien, dat patroon is zo oer-Hollands als het maar kan. Paradoxaal dat we een paar dagen warmte niet meer als seizoen zien maar als servicelevel dat geleverd moet worden, wat zegt dat over ons dat zelfs het klimaat in klanttaal moet passen??

SophieUvA20 minuten geleden

“oer-Hollands zomerweer” klinkt gezellig, maar dit is gewoon klimaatontwrichting met een marketingstrik erom — en de rekening ligt weer bij mensen in slecht geïsoleerde huurwoningen zonder schaduw of tuin. En straks na dat onweer? verzekeraars verhogen premies, gemeente zegt “eigen verantwoordelijkheid”, oh ja want adaptatie is alleen voor wie ‘t kan betalen.

Verhitte discussies

Laatste reacties