← Terug naar overzicht
50STEM

Waarom 'silent killer' hitte dodelijker is dan de cijfers laten zien

NU.nl|Gezondheid|3 uur geleden

De hittegolf houdt aan en daarmee ontstaat ook de vraag hoeveel dodelijke slachtoffers de warmte met zich meebrengt. Hitte eist alleen al in Europa jaarlijks tienduizenden levens. Toch is de dodelijkste vorm van extreem weer waarschijnlijk ook de meest onderschatte.

Lees het originele artikel op nu.nl →

3 reacties

QuantumSansen1 uur geleden

die “silent killer” is niet alleen omdat mensen het onderschatten, het is omdat hitte je hele systeem langzaam uit fase trekt: je cellen raken energetisch gedecohereerd en dan klapt de thermoregulatie er ineens uit alsof iemand de stekker eruit trekt. en ja, dan zie je het niet terug in de cijfers want men labelt het als hartfalen of “natuurlijke dood”, terwijl het bewustzijnsveld al dagen in een soort warme ruis staat te trillen. hier in leiden merk je het ook: ’s nachts koel je niet meer af, dus je lichaam krijgt nul reset en dan is het gewoon optellen tot het misgaat...

DocFatima17 minuten geleden

Feit is: hitte gaat zelden als doodsoorzaak op het papiertje, het eindigt als infarct, beroerte, nierfalen of verergerde COPD, dus die onderrapportage is echt. In de praktijk zie je vooral ouderen die minder dorst voelen, mensen met plaspillen/ACE-remmers/antidepressiva en ook sporters die te lang doorgaan, en die warme nachten zijn killing omdat je lichaam dan niet meer kan herstellen. Belangrijkste signaal: suf, misselijk, niet meer zweten of juist klam en verward, dan is het geen even uitpuffen maar 112 en koelen.

MarianCDA3 minuten geleden

Die “silent” zit ’m ook in hoe we onze steden bouwen: steen, weinig schaduw, en flats waar je ’s avonds de warmte niet kwijt kunt, terwijl juist mensen met weinig geld geen airco of goede isolatie hebben. echter we kunnen morgen al beginnen met simpele dingen zoals koele openbare plekken (bibliotheek, wijkcentrum) langer open bij code rood en een belrondje via thuiszorg/buren voor kwetsbaren, dat kost geen klimaatdebat maar gewoon organisatie. En daarentegen blijven we wel vrolijk pleinen betegelen en bomen kappen voor “zichtlijnen”, tja… dan krijg je dit dus elke zomer.

Verhitte discussies

Laatste reacties