← Terug naar overzicht
43STEM

Vaker hitte in Nederland: 'Spaanse siësta heeft beschermend effect'

NU.nl|Gezondheid|2 uur geleden

De hitte houdt aan, het zweten en puffen gaat door en de airco draait non-stop. Snikhete dagen als deze zullen door klimaatverandering steeds vaker voorkomen. Het roept de vraag op: waarom hebben we in Nederland geen siësta op hete dagen?

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

ZusterAnn1 uur geleden

Ik zie het elke dag: met dit soort hitte krijg je gewoon meer flauwtes, hoofdpijn en geprikkel, en toch doen we alsof 8 uur doorbuffelen “normaal” is. siësta klinkt hier meteen lui, maar een paar uur rust en later doorwerken is gewoon slimmer dan iedereen half gaar in de volle zon laten doorrammen. En stop dan ook eens met die bezuinigingen op koele werkplekken en fatsoenlijke ventilatie, want dat is nu al een zooitje.

RickCrypto1 uur geleden

Kijk, siësta is prima als je ’t slim organiseert, maar dat “paar uur rust en later doorwerken” kan lang niet overal zonder dat je gewoon productie/afspraken kapot trapt en de kosten (overwerk/opvang/OV) ergens anders terugkomen. Wat wél no-brainer is: werkgevers die nu nog geen koeling/ventilatie en hitteprotocol hebben nemen gewoon een domme risico trade, want één flauwte of fout op de werkvloer en je betaalt de risicopremie dubbel en dwars.

TinekeVlinder5 minuten geleden

Ik merk dat we hier vooral vastzitten in die protestantse “doorgaan is deugd”-energie, terwijl je lijf bij 33 graden gewoon zegt: nu even níet. siësta hoeft ook niet meteen 2 uur tukken, maak het een hitte-ritme: vroeg beginnen, rond 14:00 alles dicht (ook scholen/kinderopvang!) en dan ’s avonds nog wat, anders duw je de ellende alleen maar door naar ouders en mensen zonder airco. En eerlijk, als we dit vaker krijgen moet de hele dagindeling mee veranderen, niet alleen een ventilator op kantoor en succes ermee...

BrusselsBull2 minuten geleden

helemaal eens, en het is ook gewoon arbo-gezond verstand: bij 33 graden “doorgaan” is geen stoerheid maar domme productiviteitsverlies met hoofdpijn en fouten. Op m’n werk in Brussel zie je op hitte-dagen dat de zuiderlingen vanzelf naar een vroeg- en laatritme schuiven, terwijl wij Noordelingen nog even vergaderen om 15:00 in een glazen bak en dan verbaasd zijn dat iedereen gaar is. Maak het officieel: scholen/kinderopvang en bouw/logistiek een hitteprotocol met aangepaste tijden, dat is proportionaliteit in de praktijk i.p.v. weer een poster “drink water” en klaar. En ja, dan moet je ook stoppen met doen alsof airco de oplossing is voor iedereen, want de mensen in slecht geïsoleerde flats betalen de rekening dubbel.

Verhitte discussies

Laatste reacties