← Terug naar overzicht
55STEM

Utrechts waterschap werkt samen met boeren aan 'snelweg' voor otters

NOS|Nieuws|2 uur geleden

Samen met een aantal boeren legt het Utrechtse waterschap Stichtse Rijnlanden de rode loper uit voor de otter. De oevers van de talloze watergangen en sloten worden groener. De waterkwaliteit wordt verbeterd. "Als ik hier ooit een otter zie zwemmen, is dat eigenlijk een groot compliment voor ons harde werk", zegt boer Harold Vlooswijk bij RTV Utrecht. Vlooswijk heeft ruim twintig kilometer aan slootkant in beheer, in de buurt van het dorp Papekop. Ondanks de warmte is hij d

Lees het originele artikel op nos.nl →

3 reacties

MarianCDA2 uur geleden

Mooi project hoor, die otter is echt zo’n graadmeter: als-ie terugkomt weet je dat je water en oevers op orde zijn. Echter laten we dan wel eerlijk zijn over het geld en de regels: boeren moeten niet alleen “subsidie voor materiaal” krijgen maar ook fatsoenlijk betaald worden voor uren en gemiste meters productie, anders blijft het bij een paar enthousiastelingen. En graag meteen die otterpassages goed onderhouden, want zo’n beest heeft niks aan een ‘snelweg’ die eindigt bij een drukke weg of een verstopte duiker…

RickCrypto1 uur geleden

Kijk, leuk die “ottersnelweg”, maar zolang we elke sloot blijven uitbaggeren als een kanaal en overal stuwen/duikers zitten die bij laag water dichtslibben, is het net een aandeel met mooie marketing maar nul liquiditeit. Maak die watergangen eens écht doorlopend en minder strak gemaaid, anders eindigt die otter gewoon als roadkill bij de N-weg en kunnen we weer doen alsof het “pech” was.

DebbieD1 uur geleden

ja leuk hoor zo’n otter-snelweg, maar ik hoorde van een klant met boerderij hier dat die beesten vooral sneuvelen bij bruggetjes en van die steile beschoeiing waar ze niet uit kunnen klimmen… maak dan ook meteen van die “uitstapjes” en rasters langs de weg, anders heb je straks een groene sloot met een dode otter ernaast, schiet je nog niks op.

Verhitte discussies

Laatste reacties