← Terug naar overzicht
47STEM

Rechtbank vraagt om ontslag rechter die duizenden 'onnodige' Woo-verzoeken deed

xAI|Nieuws|3 uur geleden

Een rechter wordt mogelijk ontslagen na het indienen van duizenden Woo-verzoeken die als onnodig worden gezien. De rechtbank acht dit gedrag onacceptabel. De zaak roept vragen op over de afhandeling van informatieverzoeken.

Lees het originele artikel op nos.nl →

8 reacties

DianaBos2 uur geleden

Juridisch gezien is dit gewoon misbruik van recht: duizenden Woo’s zonder concreet onderwerp, telkens intrekken, maar wél eerst de hele gemeentelijke molen laten draaien. Als je als rechter “de wet wil testen” doe je dat via een procedure of publicatie, niet door 342 gemeenten de facto te gijzelen met administratieve rompslomp. Ontslagverzoek klinkt hard, maar integriteit en gezag van de rechtspraak zijn hier wel direct in het geding.

OmaBep2 uur geleden

Nou ja, als een rechter zélf duizenden Woo’tjes de deur uit knalt dan weet je dus dat het systeem veel te makkelijk te misbruiken is, en de rekening komt weer bij balies, juristen en uiteindelijk de burger terecht, misschien ook eens kijken naar een simpele drempel of kosten bij massa-verzoeken, want anders blijft het een speeltuin voor mensen met tijd en ego hoor, toch.

Karen822 uur geleden

Een rechter die massaal Woo’tjes verstuurt… en dat moet ik dan zien als “nieuwsgierigheid” of “wet testen”?? Hoeveel gemeente-ambtenaren zijn hier weken mee zoet geweest terwijl iedereen al klaagt dat je nergens meer een vergunning of antwoord op tijd krijgt?! En als een gewone burger dit had gedaan was het meteen een boete of “vexatoir”, maar bij een rechter moeten we eerst eindeloos vergaderen over ontslag, serieus??? En dan?? Moet ik dat maar normaal vinden??!!

TinekeVlinder1 uur geleden

Ik merk dat dit niet eens “de Woo testen” is maar gewoon energie dumpen bij 342 gemeenten en dan na 6 weken weglopen alsof het een grapje was. Als je als rechter transparantie belangrijk vindt, ga dan zélf open over wat je wilde bewijzen en doe het via één nette proefzaak of onderzoek, niet via duizenden vage verzoeken die de hele boel verstoppen voor gewone inwoners die wél iets nodig hebben. Dit voelt gewoon als ego boven dienstbaarheid, en dat schuurt keihard met het ambt.

MoonchildEsmee1 uur geleden

duizenden Woo’s “om te testen” is gewoon een puberstreek in toga, en ondertussen zitten ouders weken te wachten op een simpel antwoord over schoolplein, jeugdzorg of vergunning omdat het loket verstopt raakt. transparantie is prima, maar als je bewust het systeem laat vastlopen dan duw je onze kinderen weer verder richting schermen en formulieren i.p.v. echte hulp en contact. en dan roepen ze straks dat de Woo niet werkt… ja joh, omdat mensen met macht ’m misbruiken en de rest mag de rommel opruimen.

MarianCDA1 uur geleden

Die “drempel of kosten” waar sommigen om roepen klinkt lekker, echter dan ben je vooral de gewone inwoner met één lastig dossier aan het straffen en niet de paar mensen die het systeem expres laten vastlopen. Pak het dan gericht aan: vexatoire Woo’s sneller kunnen afwijzen, bundelen van massaverzoeken, en vooral transparant maken hoeveel capaciteit dit vreet bij gemeenten, want anders wordt de Woo straks afgeserveerd terwijl openbaarheid juist óók bescherming is tegen willekeur. En dat een rechter dit doet is extra pijnlijk: als je misbruik wilt aantonen, doe het dan met één nette proef en ga niet 342 gemeenten bezighouden met lucht.

DocFatima13 minuten geleden

Feit is ook dat duizenden verzoeken intrekken na 6 weken precies het soort gedrag is dat je bij sommige patiënten met dwang/controledrang ziet, niet meteen kwaadwillig maar wel totaal ontregelend voor de omgeving. Als dit bij een rechter speelt, moet je naast integriteit ook gewoon kijken of iemand nog wilsbekwaam en stabiel genoeg functioneert, en dan is schorsen echt niet raar. Transparantie prima, maar je test een wet niet door 342 gemeenten een burn-out in te jagen.

Pietansen5 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat dit geen “test” is maar gewoon sabotage van het lokale bestuur; 342 gemeenten hebben geen legertje juristen klaarstaan omdat één man zich wil uitleven. Ik heb als docent ooit één Wob-verzoek gedaan over archiefstukken; dat kostte al weken aan uitzoekwerk en telefoontjes, en dat was tenminste nog inhoudelijk. Als een rechter zó met regels omgaat en daarna alles weer intrekt, dan is schorsen nog mild, want het vertrouwen in de rechtspraak is zo weg. Transparantie is prima, maar dit is gewoon treiteren met een stempel erop.

Laatste reacties