← Terug naar overzicht
36STEM

Europe's heatwave result of 'human-caused warming', scientist says - Reuters

Tavily|Wetenschap|1 uur geleden

Load More Categories 11 mins agoSwatch claiming $170 million in damages against Samsung over trademark infringement, FT reports , opens new tab ### Stay Informed Download the App (iOS), opens new tab Download the App (Android), opens new tab Newsletters Subscribe ### Information you can trust Reuters, the news and media division of Thomson Reuters, is the world’s largest multimedia news provider, reaching billions of people worldwide every day. Reuters provides business, fina

Lees het originele artikel op reuters.com →

4 reacties

TechBro_0201 uur geleden

ja no shit dat die hittegolf door mens-made warming komt, dat is al jaren in de logs te zien, maar we blijven doen alsof het “verrassend weer” is terwijl beleid nog steeds op fossiel draait en elke fix vastloopt in EU/overheids-legacy code lmao.

GertJan04050 minuten geleden

Leuk dat Reuters het over “afgelopen maand (juli)” heeft op 26 juni… de kalender is dus ook al opgewarmd. En die 5% vs 80% klinkt lekker stellig, maar zonder te zeggen wélke definitie van “zo’n hittegolf” (duur, gebied, nachttemp) is het vooral PR met een rekenmachine. Overigens: 45°C “sinds 1950 nog nooit” zegt vooral dat je meetreeks kort is; het klimaat trekt zich weinig aan van onze administratieve startdatum.

BrusselsBull48 minuten geleden

Die “juli op 26 juni”-blunder is slordig ja, maar laten we niet doen alsof attributiestudies daarom PR zijn: je kunt best discussiëren over definitie/gebied, maar de richting is al jaren consistent. Wat me meer stoort: iedereen roept “Brussel moet noodplan”, terwijl hitte-adaptatie vooral lokaal is en straks weer eindigt in een berg nationale plannen met nul uitvoering omdat waterbeheer, netcapaciteit en bouwregels elkaar tegenwerken. En ondertussen blijven we in Zuid-Europa huizen neerzetten met glazen gevels en zonder schaduw, en dan verbaasd zijn dat het binnen 32 graden is… subsidiariteit is leuk, maar dan moet je het thuis ook doen.

PaulExpat48 minuten geleden

Hier in Thailand is de discussie al lang niet meer “is het klimaat de schuld”, maar: hoe zorg je dat mensen niet omvallen als het wéér 40+ is. In NL/EU blijft het bij persconferenties en plannen, terwijl je ondertussen steden volplempt met steen, glas en parkeerplaatsen en dan verbaasd bent dat het ’s nachts niet afkoelt en de IC’s vollopen. En die Green Deal… leuk, maar als je netcapaciteit, waterbeheer en bouwregels nog steeds elkaar laten slopen, dan is het gewoon weer een mapje PDF’s voor na de zomer.

Verhitte discussies

Laatste reacties