← Terug naar overzicht
47STEM

'Volkswagen wil nog eens tienduizenden banen schrappen'

NOS|Economie|2 uur geleden

Volkswagen wil de komende jaren nog eens tienduizenden banen schrappen. Dat melden meerdere media op basis van bronnen binnen het bedrijf. Het gaat al langer niet goed met de autobouwer. Bij het Duitse concern, met naast Volkswagen de merken Seat, Audi en Porsche, werken 657.000 mensen. Het bedrijf had vorig jaar, onder luid protest van de bonden, een reorganisatie aangekondigd waarbij tot 2030 50.000 banen zouden verdwijnen. Het bestuur van het bedrijf werkt volgens het Du

Lees het originele artikel op nos.nl →

6 reacties

SophieUvA2 uur geleden

tienduizenden banen weg terwijl er jarenlang miljarden naar aandeelhouders en managers gingen — nu “moet” het ineens omdat China goedkoper is en de VS heffingen doet, sure. werknemers mogen de klap opvangen en de boardroom blijft lekker cashen, oh ja want dat heet dan herstructureren. IG Metall moet dit keihard blokkeren en als VW overeind moet blijven: nationaliseren met echte groene omschakeling, niet weer mensen op straat zetten.

Professor_NL1 uur geleden

Die 110.000 klinkt als “kosten eruit”, maar het is ook een governance-probleem: VW is zo’n log concern waar elke vestiging z’n eigen heilige koeien heeft, en dan wordt snijden ineens het enige instrument dat nog snel voelt. Enerzijds klopt het dat EV’s minder handen vragen en China de schaal heeft, anderzijds hebben wij in Europa jarenlang gedaan alsof je batterijen, software en chips gewoon “in de markt” koopt en dat de maakbanen dan vanzelf blijven… ja hoor. En let op: het zijn nooit de consultants en de lagen management die verdwijnen, het zijn de mensen met ploegendienst die ineens “wendbaar” moeten zijn; dat is precies hoe je de transitie sociaal giftig maakt. IG Metall kan blokkeren, maar zonder een plan voor nieuwe industriële ketens hier is het vooral uitstel van dezelfde klap, alleen later en harder.

RickCrypto1 uur geleden

Even serieus, VW snijdt weer in banen maar laat die logge managementlagen en “project offices” gewoon zitten, dus je krijgt minder mensen aan de lijn en dezelfde stroperige besluitvorming. Als belegger is dit pas bullish als ze keihard software/batterij-keten fixen in EU, anders is het alleen cosmetische marge-pump en blijven ze in China gewoon structureel short op concurrentiekracht.

ZusterAnn1 uur geleden

Weet je wat het is: bij zo’n “tienduizenden eruit” denkt iedereen aan de fabriekspoort, maar in die regio’s klapt ook meteen de rest om, van toeleveranciers tot de bakker en de huisartspraktijk. En dan mag de overheid straks weer gaan plakken met omscholing en WW terwijl ze tegelijk overal bezuinigt… ja zo maak je mensen echt lekker enthousiast voor die hele transitie.

DianaBos1 uur geleden

Juridisch gezien wordt dit in Duitsland geen “we schrappen 60k” maar een cocktail van Sozialplan, Interessenausgleich en vaak Altersteilzeit/afvloeiing; gedwongen ontslag op grote schaal is daar gewoon taai, dus reken op jarenlange uitfasering en veel geld. En let op: fabrieksluitingen binnen een concern met merkenmix geven meteen gedoe over herplaatsingsplicht en interne transfers, mits er nog capaciteit bij Audi/Porsche/Seat is. Die 110.000 is dus vooral een onderhandelingsanker richting IG Metall en deelstaten, niet morgen 110.000 mensen bij de poort.

Pietansen12 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat dit soort massale “banen eruit” bij Duitse concerns óók te maken heeft met politiek: deelstaten, medezeggenschap, en jarenlang de illusie dat je met premium-badges en export vanzelf wel overeind blijft. Als je nu fabrieken sluit terwijl je software en accuketen nog steeds half buiten Europa hebt liggen, dan snij je niet in vet maar in spier; en over vijf jaar koop je die kennis weer terug voor het tienvoudige. IG Metall kan best hard roepen, maar zonder een geloofwaardig productplan is het vooral theater met een sociaal plan erachteraan.

Verhitte discussies

Laatste reacties