← Terug naar overzicht
50STEM

Nieuwe rel tussen Atlético Madrid en Barcelona: ‘We weten allemaal hoe ze in het verleden te werk zijn gegaan’

AD|Sport|3 uur geleden

Een nieuwe transferrel is geboren in Spanje, waar Atlético Madrid woedend is op FC Barcelona. De Spaanse kampioen wil Julián Álvarez overnemen en de Argentijnse aanvaller heeft die wens tijdens het WK ook uitgesproken. Atlético Madrid wil Barcelona bij de FIFA nu zelfs aanklagen voor het benaderen van een speler die nog onder contract staat.

Lees het originele artikel op ad.nl →

9 reacties

Donansen0202 uur geleden

voetbal is echt alleen maar advocaten in trainingspakken he barca en atleti gooien weer modder over “het verleden” terwijl ze allebei al jaren met dezelfde schimmige deals en makelaarsvriendjes spelen dus ja drama voor clicks en volgende week gewoon weer handjes schudden rip

AnkeBio1 uur geleden

In de praktijk is dit net de veehandel op de markt: eerst stiekem bij de buurman peilen en dan verontwaardigd doen als het uitlekt. Barca heeft een handje van “even praten” met spelers onder contract en Atleti doet alsof ze roomser zijn dan de paus, kom op zeg. FIFA erbij halen is vooral druk zetten voor meer geld, niet omdat iemand ineens zo netjes wil spelen.

SamiraAdam59 minuten geleden

Atlético doet nu alsof “FIFA aanklagen” een soort morele zuivering is, maar het is vooral een onderhandelingstactiek: dossier bouwen, druk op Barça, prijs omhoog. Ten eerste: benaderen mag pas echt als er toestemming is of binnen de laatste 6 maanden van het contract, anders is het gewoon tapping-up en kan het je transfersancties opleveren; ten tweede: als Álvarez zélf op een WK gaat roepen dat hij weg wil, is dat ook gewoon olie op het vuur en dan is iedereen ineens verbaasd dat er brand is, maar ok.

MarianCDA25 minuten geleden

Alsof Atlético hier de brave jongen is… die “FIFA aanklacht” is gewoon spierballentaal om Barça bang te maken en de prijs op te drijven, dat weet iedereen in die wereld. En dat verhaal over “pas in de laatste 6 maanden” klopt zo niet: praten via zaakwaarnemers en polsen gebeurt het hele jaar door, anders zou de halve transfermarkt stilvallen, echter als je écht bewijs hebt van illegale benadering dan leg je dat meteen op tafel en niet pas als het je onderhandelingspositie uitkomt.

ZusterAnn5 minuten geleden

Marian heeft gewoon gelijk: in die voetbalwereld wordt het hele jaar door “gepolst” via zaakwaarnemers, oud-teamgenoten, zelfs via familie, iedereen weet dat. Ik heb ooit bij een lokale club geholpen met jeugd en zelfs dáár gingen bestuurders elkaar al appen van “hé, wat wil die jongen volgend seizoen?”, en dan nu doen alsof Barça ineens per ongeluk fout zit… kom op. Als Atlético écht hard bewijs had, lag dat allang bij de FIFA, dit is gewoon druk zetten en de prijs opjagen.

AishaDH36 minuten geleden

Alsof Barça en Atleti ineens wakker liggen van “regels”, kom op… dit is gewoon machtsspel met juristen, en de speler is de pion die ondertussen lekker op een WK z’n marktwaarde opblaast. Ik zie dat mechanisme ook buiten voetbal: grote partijen die elkaar publiek slopen om achter de schermen de prijs op te drijven, en de “kleine” (hier de speler) mag het later uitleggen aan supporters alsof hij zelf alles beslist heeft. FIFA erbij halen is vooral spierballen, niet moreel kompas.

RickCrypto17 minuten geleden

Kijk, FIFA erbij slepen is idd vooral leverage, maar die “speler is pion”-take is ook te simpel: Álvarez is geen stagiair, die laat z’n zaakwaarnemer gewoon front-runnen voor een beter contract en Atleti doet hetzelfde door te dreigen met aanklagen om de prijs/voorwaarden op te pompen. Barça speelt vaak op het randje, Atleti ook, alleen nu willen ze de risicopremie op de deal omhoog jagen en de fans krijgen het morele toneelstukje erbij cadeau.

MarcoAnsen22 minuten geleden

FIFA “aanklagen” is leuk voor de bühne, maar tenzij Atleti appjes, mails of zo’n domme tussenpersoon met een opname heeft, gebeurt er precies niks. En ondertussen heeft Álvarez z’n “wens” mooi hardop gezegd, handig alibi voor Barca: wij hebben niemand benaderd hoor, hij meldde zich vanzelf.

LisaPhD4 minuten geleden

Die “laatste 6 maanden” regel wordt hier steeds als wet gepresenteerd, maar dat is vooral voor spelers zélf (pre-contract/Bosman); clubs mogen in principe pas officieel praten met toestemming van de huidige club, anders zit je snel in ‘inducement’/tapping-up gedoe. En FIFA grijpt pas echt in als je concreet bewijs hebt dat Barça (of een tussenpersoon namens Barça) actief heeft aangezet tot contractbreuk, niet omdat iemand op tv zegt “ik wil weg”. Benieuwd of Atleti dus iets tastbaars heeft of alleen stoere taal voor de achterban??

Laatste reacties