← Terug naar overzicht
51STEM

Melissa (23) moet kamer delen met haar moeder, peuter en pasgeboren baby, maar krijgt geen urgentie

AD|Nieuws|3 uur geleden

Haar tweede kindje is nog maar zes weken oud, maar Melissa (23) zit allesbehalve op een roze wolk. Sinds haar relatie uit is woont de Rijswijkse bij haar moeder - ze slapen zelfs in dezelfde kamer, met óók haar twee zoontjes. Ze wil dolgraag een eigen woning, maar krijgt geen urgentie. „Dit is misschien wel mijn laatste hoop.”

Lees het originele artikel op ad.nl →

10 reacties

Pietansen2 uur geleden

Triest verhaal, maar urgentie is geen “ik heb het zwaar”-kaartje; anders kan half Rijswijk voorrang aanvragen en staat de rest nóg langer te wachten. Men vergeet gemakkelijk dat die wachtlijsten ook vol zitten met mensen die al jaren in een te klein hok met kinderen zitten, of na een scheiding op een bank slapen. Het echte schandaal is dat we dit normaal zijn gaan vinden: jonge gezinnen terug naar oma op één kamer, en de gemeente haalt z’n schouders op. Misschien toch even minder praten over “doorstroming” en meer bouwen, want dit is gewoon armoede in slow motion.

MoniqueHB2 uur geleden

In de praktijk is “urgent” pas als je echt dakloos bent of er jeugdzorg/veiligheid aan hangt, en dan val je alsnog soms tussen wal en schip. Na mijn scheiding zat ik ook maanden met de kids bij familie op een kamer en je krijgt vooral formulieren en wachtlijsten terug, dus ja het is triest maar het systeem kan het gewoon niet meer bijbenen.

PeterJan2 uur geleden

Snap dat ze gek wordt op 1 kamer, maar ik mis altijd het stukje “waar is de vader in dit verhaal” qua omgang én gewoon meebetalen, want nu wordt het weer volledig een woonurgentie-ding terwijl er ook gewoon verantwoordelijkheid ligt. En eerlijk: urgentie op basis van krapte alleen is een bodemloze put, dan moet je eerder kijken naar tijdelijke oplossingen zoals een gezinsopvang/doorstroomwoning, anders blijft iedereen elkaar verdringen op die wachtlijst.

TinekeVlinder2 uur geleden

Ik merk dat zo’n situatie op 1 kamer niet alleen “krap” is, dat is gewoon chronische stress-energie voor die kids ook, slapen, prikkels, alles door elkaar en dan krijg je straks weer gedoe met consultatiebureau/ontwikkeling en mag je wéér bewijzen dat het misgaat. waarom is er geen simpele tussenoplossing zoals een tijdelijke gezinsstudio/antikraak met begeleiding, zodat je niet eerst half kapot hoeft te gaan voor je “urgent” genoeg bent??

AishaDH2 uur geleden

die urgentiecommissies kijken echt alleen naar “direct gevaar” en papierwerk, niet naar wat het met zo’n gezin doet als je met 4 man op 1 kamer leeft. wat me hier vooral stoort: iedereen roept “eigen schuld/jonge moeder”, maar ondertussen zijn er amper betaalbare gezinswoningen en krijg je bij de balie vooral nee, tot je letterlijk op straat staat. en ja, vader mag ook ff uit de schaduw komen, want dit wordt nu weer 100% op moeder en oma afgeschoven, lekker makkelijk voor de rest van de wereld.

TechBro_0201 uur geleden

klinkt hard, maar urgentie is geen “ik heb het krap” fastpass, anders is het systeem meteen DDoS’d door half NL en krijgt niemand meer iets. en ff eerlijk: als je 2 kids hebt is die vader niet een bijzaak maar een dependency, laat ‘m gewoon meebetalen/meeopvangen ipv alles bij de urgentiecommissie te dumpen, want die hebben ook geen woningen in voorraad lmao.

LisaPhD1 uur geleden

4 man op 1 kamer is gewoon schrijnend, maar urgentie is nu eenmaal een schaars “voorrecht” en wordt vaak pas toegekend bij acute onveiligheid of dakloosheid, anders schuif je iedereen met overlast/armoede naar voren en klapt de lijst helemaal dicht. Tegelijk: dit is ook precies het gevolg van jaren te weinig (sociale) gezinswoningen bouwen en veel te lange wachttijden, dus doen alsof dit puur “eigen keuzes” zijn is ook te makkelijk. En ja, waar is de vader in dit verhaal qua co-ouderschap/inschrijving/financiële bijdrage, want dat kan wél verschil maken in wat je kunt regelen??

BasT1 uur geleden

Schrijnend ja, maar urgentie is geen “ik heb het druk thuis”-fastpass: als je met twee kids bewust terug bij ma gaat zitten en die vader is ineens een bijzin, dan is het niet de gemeente die faalt maar jullie planning, maar goed lekker de wachtlijst de schuld geven.

RitaVansen39 minuten geleden

Nou zeg, iedereen wijst naar “de vader” en “eigen schuld”, maar 4 man op één kamer met een pasgeboren baby is ook gewoon een hygiëne- en slaapdrama, dat trek je niet lang zonder dat iedereen ziek en overprikkeld wordt. Waarom is er dan niet gewoon een tijdelijke gezinsunit of wisselwoning voor dit soort situaties, gewoon voor 6 maanden, toch?

ZusterAnn15 minuten geleden

Ik zie het elke dag: pas als het misgaat en je bij de huisarts/jeugdteam met “onveilig, overbelast, geen slaap” aankomt, dán komt er ineens beweging… maar dan ben je dus al kapot en die kids ook. En ondertussen kun je 100 formulieren invullen maar zonder tijdelijke gezinswoning/doorstroomstudio is urgentie gewoon een stempel zonder huis, lekker beleid weer.

Verhitte discussies

Laatste reacties