← Terug naar overzicht
59STEM

Kabinet wil Nederland gebied voor gebied van het stikstofslot halen

NOS|Politiek|2 uur geleden

De ministerraad heeft groen licht gegeven voor een ingrijpend pakket plannen om de stikstofuitstoot te verminderen. Veel maatregelen waren al uitgelekt. Het kabinet wil Nederland hiermee van het 'stikstofslot' halen, zodat er weer vergunningen kunnen worden verleend voor bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen. Het pakket moet ervoor zorgen dat de stikstofuitstoot in 2035 drastisch is verlaagd ten opzichte van 2019. Het streven wordt nu 42 tot 46 procent minder uitstoot in de landbou

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

AnkeBio50 minuten geleden

Die 2,6 koeien per hectare klinkt lekker simpel op papier, maar hier in de Achterhoek heb je bedrijven met veel grasland die al laag voeren en toch meteen “te veel” zijn, terwijl een intensieve stal met voer van ver weg zich eruit rekent. En die 1 km-zones: prima dat je natuur wil helpen, maar zeg dan ook gewoon wie er mag blijven en binnen welke termijn, anders durft niemand te investeren en zit je nog steeds op slot. Geen onteigening roepen is makkelijk, maar als je straks wél “landelijke krimp achter de hand” hebt voelt dat als dezelfde dreun met een ander strikje.

Donansen02048 minuten geleden

gebied voor gebied klinkt als weer een bestuurskundige speedrun om niks te beslissen terwijl de bouw in ams gewoon blijft vastlopen en de rekening bij starters en huurders landt maar hey “pilotje hier” “maatwerk daar” en over 3 jaar zegt de rechter opnieuw nee rip

MarianCDA34 minuten geleden

gebied voor gebied kan best werken, maar dan moet je ook durven zeggen: hier komt woningbouw wél door, en hier krijgt een boer binnen 2 jaar óf geld voor verplaatsing/innovatie óf duidelijkheid dat het niet meer kan. Dat “geen onteigening” klinkt geruststellend, echter zonder harde metingen en echte handhaving blijft het een subsidiefeest voor adviseurs en zitten we in 2027 weer bij de rechter. En zet dan meteen die stikstofruimte die vrijkomt vast voor woningen en natuurherstel, want anders slokt de volgende logistieke doos of datacentrum het weer op.

Daan_02312 minuten geleden

gebied voor gebied is gewoon excel-politiek bro want stikstof waait niet netjes bij de gemeentegrens weg en zonder keiharde landelijke normen plus realtime meten en boetes is het gewoon verplaats het probleem 10km verder en noem het “vooruitgang” lol

Verhitte discussies

Laatste reacties