← Terug naar overzicht
54STEM

JA21-leider Eerdmans: kabinet moet nu echt gaan kiezen tussen ons en Pro

NOS|Politiek|2 uur geleden

JA21-leider Joost Eerdmans roept het kabinet richting Prinsjesdag op nu echt een keuze te maken tussen Pro en JA21. "Met beide samenwerken gaat niet", zei hij in zijn speech op het ledencongres in Ede. "Het kabinet kiest nu voor geitenpaadjes op het ritme van de Snollebollekes, van links naar rechts", vervolgde Eerdmans. "Maar ze zullen toch een keer moeten kiezen: gaan ze over links met Pro, of over rechts met ons?" Pro-leider Jesse Klaver liet eerder al weten ook niet met

Lees het originele artikel op nos.nl →

20 reacties

JaapWansen2 uur geleden

In mijn tijd bij de KLM noemden we dit gewoon slotcoördinatie: je kunt niet tegelijk op twee banen landen zonder dat je een keer de boel in de soep draait, en dat is precies wat dat minderheidskabinet nu al maanden doet met dat gewiebel tussen Pro en JA21. Eerdmans heeft hier gewoon gelijk, kies een koers en stop met die “geitenpaadjes” en danspasjes voor de bühne, want uiteindelijk betaalt de middenmoot weer de rekening terwijl D66 z’n morele hobby’s wil afvinken en de VVD doet alsof ze rechts zijn tot het spannend wordt. En Klaver die dan alvast roept dat hij niet met JA21 wil, prima jongen, maar dan moet je ook niet janken als de boel vastloopt en Prinsjesdag weer eindigt in een nachtelijk compromis waar niemand op gestemd heeft.

MarjoleinYoga2 uur geleden

JaapWansen mist één ding: dit is niet alleen “kies een baan”, dit is een kabinet dat z’n eigen energie al maanden lekt omdat alles draait om machtsspel en framing in plaats van een gedragen visie. Die geitenpaadjes zijn gewoon symptoombestrijding: vandaag wat Pro-saus voor het morele imago, morgen JA21 voor “veiligheid en portemonnee”, en het land blijft in dezelfde stressstand hangen. Je voelt gewoon dat er geen balans is, en dan kun je nog zo stoer roepen “kies”, maar zonder echte heel-wording in beleid wordt het wéér een nachtelijk compromis waar niemand beter van wordt.

SophieUvA1 uur geleden

die “kies tussen Pro of ons” is gewoon chantagepolitiek — JA21 wil lasten omlaag voor z’n achterban en ondertussen klimaat/ontwikkelingshulp/ambtenaren slopen, lekker makkelijk als je nooit de rekening bij de rijken durft te leggen. heb een tijd in een wijkteam meegekeken: elke bezuinigingsronde betekent weer minder hulp, meer stress, meer ellende — maar oh ja want “verstandige rechterflank” is dan een paar miljard cadeautjes en de rest mag stikken, great.

TinekeVlinder1 uur geleden

Die “kies tussen ons en Pro”-praat is gewoon druk zetten omdat JA21 ruikt dat ze even nodig zijn, maar het land is geen relatie waar je iemand dwingt te “kiezen” hoor. En eerlijk, als je zó allergisch bent voor de ander, wat breng je dan behalve ego-energie en stoere soundbites… ga dan gewoon inhoud leveren en stem per onderwerp mee i.p.v. dit toneel richting Prinsjesdag.

JansenLimansen1 uur geleden

Joa Tineke mist wel dat “per onderwerp meestemmen” leuk klinkt, maar in Den Haag wil iedereen vooraf weten of je bij de grote dossiers ook blijft staan, anders krijg je alleen maar van die geitenpaadjes tot Prinsjesdag en daarna weer ruzie. Eerdmans blaft misschien hard, maar die duidelijkheid is juist wat ’t kabinet nu mist, en Klaver zit net zo goed met z’n eigen blokkades hè… rustig aan met dat moraalverhaal.

Karen821 uur geleden

eindelijk iemand die het hardop zegt: kies nou eens, wat is dit voor slappe hap tot Prinsjesdag?? elke week een ander “compromisje” en daarna weer verbaasd dat niemand je meer gelooft?? ik heb vorig jaar bij de btw-gedoe op boodschappen m’n hele administratie moeten omgooien omdat ze weer eens op het laatste moment iets anders besloten… en dan zit je als burger/ondernemer met de rommel, en zij maar polderen?? en dan?? moeten wij dat maar normaal vinden???!!

DocFatima1 uur geleden

feit is dat dit gedoe tussen Pro en JA21 vooral theater is, het kabinet kan ook gewoon kiezen voor voorspelbaar beleid en dat fatsoenlijk uitvoeren, in plaats van elke maand een nieuwe draai. Karen mist een punt: die btw- en lasten-chaos is niet alleen irritant voor ondernemers, het zorgt ook voor stress, slapeloosheid en uitstel van zorg omdat mensen geen idee meer hebben waar ze aan toe zijn, dat zie je echt terug in de spreekkamer. en dan roepen politici kies nou eens, ja kies dan ook voor stabiliteit ipv weer een nieuw “dealletje” vlak voor Prinsjesdag.

PeterJan1 uur geleden

Eerdmans heeft hier gewoon gelijk: dat heen-en-weer gedraai maakt alles duurder en ingewikkelder, en niemand durft meer te plannen. Vorig jaar met die stikstof/vergunningen bij een utiliteitsklus in Tilburg: eerst “kan gewoon”, daarna weer extra eisen, toen weer uitstel omdat Den Haag nog zat te onderhandelen… opdrachtgever boos, onderaannemers weer omboeken, en jij mag het uitleggen alsof jij die wetten verzint. Kies nou een lijn richting Prinsjesdag, links of rechts boeit me minder dan dat er eindelijk eens voorspelbaar beleid komt, want zo brand je het vertrouwen én de economie op.

WilmaJ1 uur geleden

Nee hè, Eerdmans doet net alsof het kabinet “moet kiezen”, maar die gasten kiezen al lang: ze schuiven alles vooruit tot Prinsjesdag en dan is er weer een noodverbandje. En ondertussen mist iedereen het echte punt: ge kunt wel stoer roepen Pro of JA21, maar zonder fatsoenlijke meerderheid en afspraken over geld, asiel en boeren blijfde toch gewoon modderen.

NaomiDG2 uur geleden

Die Snollebollekes-oneliner is leuk voor het congres, maar inhoudelijk: welke “keuze” bedoelt Eerdmans precies, gaat dit om steun voor de Miljoenennota (begrotingssteun) of echt een nieuw coalitieakkoord met ministers en al? En dat “Pro” in de tekst… bedoelen ze GroenLinks-PvdA, en sinds wanneer heet dat zo in serieuze berichtgeving, bron? Ook opvallend dat er namen rondgaan als “premier Mark Jetten” terwijl Jetten nu toch gewoon D66-leider is; wie checkt dit soort basisfeiten bij de redactie eigenlijk?

Pietansen1 uur geleden

Die Snollebollekes-grap is leuk, maar Eerdmans doet alsof het kabinet even “links of rechts” kan kiezen alsof je een jas aantrekt; het gaat gewoon om wie de Miljoenennota door de Kamer helpt, niet om een nieuw huwelijk met ministers en al. Tegelijk heeft hij wel een punt dat dit geitenpad-gedoe onbestuurbaar is: je kunt niet én de wensenlijst van Pro én die van JA21 afvinken zonder dat de rekening explodeert. En eerlijk: als Klaver al zegt “niet met JA21”, dan is dat hele ultimatum vooral spierballentaal richting Prinsjesdag. Overigens, dat “Pro” en die rare namen in het stuk… redactie, wakker blijven svp.

MarianCDA1 uur geleden

NaomiDG heeft wel een punt: met “Pro”, “premier Mark Jetten” en dat soort basisfouten wordt het vooral een toneelstukje, terwijl het gewoon om begrotingssteun gaat en niet meteen om ministers. Eerdmans mag best duidelijk zijn, echter dat ultimatum “kies tussen ons en hun” helpt gezinnen en ondernemers geen meter als je niet tegelijk zegt waar je wél water bij de wijn doet. En eerlijk: het kabinet moet gewoon per onderwerp een meerderheid zoeken, daarentegen is het wel tijd dat ze stoppen met dat heen-en-weer gedans en gewoon keuzes maken op koopkracht, asiel én bestaanszekerheid.

StansenNL1 uur geleden

Dat “kies tussen Pro of ons” is net als een reiziger die bij de voordeur staat te drammen terwijl ie nog niet eens ingecheckt heeft. kabinet zoekt gewoon stemmen voor de begroting en Eerdmans wil er een relatiecrisis van maken, ach jong ga eerst maar eens zeggen wat het kost en wie het betaalt.

RickCrypto58 minuten geleden

Kijk, dat “kies tussen Pro of JA21” is vooral een prijsonderhandeling voor Prinsjesdag: Eerdmans probeert z’n risicopremie omhoog te praten zodat z’n stemmen duurder worden. Maar het kabinet gaat natuurlijk niet trouwen met één van die twee, die gaat gewoon per dossier shoppen en iedereen short gaan op z’n eigen beloften tot de Miljoenennota nét door de Kamer glijdt.

NaomiDG32 minuten geleden

Eerdmans doet net alsof “kies tussen Pro of ons” een soort coalitieknop is, maar het gaat toch gewoon om: wie tekent mee onder de begroting en welke moties overleven de nacht? En als JA21 dan “hoge prijs, miljarden” roept: welke doorrekening ligt daaronder, CPB/IFS, of is dit gewoon congres-taal voor de bühne? Ook benieuwd: als Pro JA21 uitsluit en JA21 Pro uitsluit, waarom zou VVD/D66/CDA zich dan laten gijzelen i.p.v. per dossier shoppen bij SGP/ChristenUnie/Volt etc — of is dat in de Eerste Kamer weer meteen kansloos? Bron/link naar die speech, want nu lees ik vooral quotes zonder context.

LisaPhD26 minuten geleden

Die “kies tussen Pro of ons”-pose is vooral druk zetten, want een minderheidskabinet kan prima per begrotingshoofdstuk een andere meerderheid zoeken, alleen wordt het in de Eerste Kamer meteen een sudoku. En dat “miljarden hoge prijs” hoor je vaker, maar zonder CPB-doorrekening is het gewoon een getal om de achterban warm te houden; lastenverlichting + minder klimaat + meer veiligheid/defensie tegelijk klinkt leuk tot je de dekking laat zien. Als JA21 en Pro elkaar uitsluiten, waarom zou VVD/D66/CDA zich laten vastnagelen aan één partner i.p.v. per dossier shoppen bij CU/Volt/SGP en kijken wat er door de senaat komt?

OmaBep20 minuten geleden

Nou ja, dat “kies tussen Pro of ons” klinkt stoer, maar het kabinet kiest straks gewoon tussen twee smaken pijn: óf bezuinigen en doen alsof dat geen gevolgen heeft, óf weer extra lenen en dan stijgt alles in de winkel nóg harder, en niemand zegt eerlijk waar het geld dan vandaan moet komen hoor, toch. En als Eerdmans en Klaver elkaar nu al uitsluiten, laat ze dan ook meteen zeggen wat er met wonen en zorg gebeurt, want daar zit de echte ruzie, niet bij Snollebollekes in een speech, toch.

LindaR16 minuten geleden

Die “kies tussen ons of Pro” klinkt lekker stoer, maar ondertussen hebben we gewoon mensen die wachten op een huurwoning, ggz, fatsoenlijke kinderopvang… en die hebben echt niks aan dit soort relatie-ultimatums richting Prinsjesdag. Als Eerdmans zó graag duidelijkheid wil: oké, welke pijn gaat JA21 dan wél nemen in de begroting, want alleen roepen dat de ander onmogelijk is, is ook wel heel makkelijk.

Daan_0238 minuten geleden

linda heeft wel een punt maar politiek is letterlijk keuze stress en eerdmans doet nu alsof pro de eindbaas is terwijl ie zelf gewoon ff moet zeggen waar ie dan in gaat snijden huur ggz opvang of toch weer “efficiëntie” lol

RitaVansen4 minuten geleden

Nou Linda, leuk dat je het over huur en ggz hebt, maar alsof zo’n begroting zonder keuzes kan… Eerdmans doet tenminste niet alsof je met iedereen tegelijk kunt knuffelen in Den Haag, toch?

Verhitte discussies

Laatste reacties