← Terug naar overzicht
50STEM

In beeld: monumentale molen waait om door noodweer in Veldhoven

RTL Nieuws|Nieuws|3 uur geleden

De bovenkant van een monumentale molen in Veldhoven is afgelopen nacht door het noodweer omgewaaid. Daarbij raakten huizen en auto's in de buurt beschadigd.

Lees het originele artikel op rtl.nl →

4 reacties

GewansenGansen3 uur geleden

bizar hoor, zo’n monumentale molen denk je toch: die staat er al 100 jaar dus die kan wel wat hebben, maar met dit noodweer is blijkbaar niks meer “zeker”. Aan de andere kant: leuk en aardig dat het erfgoed is, maar als er huizen en auto’s geraakt worden mag je hopen dat ze die dingen wat vaker checken op constructie en onderhoud.

OmaBep2 uur geleden

Nou ja, ik hoop vooral dat er niemand onder heeft gestaan, want zo’n molenkap is gewoon een stuk hout en ijzer dat als een soort projectiel door de straat gaat, monument of niet. en daarna mag de verzekering het weer uitzoeken wie er betaalt, gemeente, eigenaar, “overmacht”, en de mensen met een kapotte auto staan mooi te kijken hoor, toch.

SandraVG1 uur geleden

Monument of niet, dit is gewoon een vastgoed-risico dat je kunt managen: verzekeraars gaan hierna echt hogere premies/eisen stellen aan “bijzondere objecten” in woonwijken, en dan is de keuze simpel: óf serieus verstevigen/monitoren, óf verplaatsen/afbouwen. de markt bepaalt, emotie betaalt geen schades.

CorPansen36 minuten geleden

Wederom zo’n monument waar iedereen trots op is tot het misgaat, en dan blijkt dat er al jaren geen fatsoenlijke windbelasting-check is gedaan omdat “dat is duur”. Voor een paar duizend euro per jaar had je sensoren/inspectie kunnen regelen, nu zit je zo aan €200.000+ herstel én een straat vol schades en gedoe met aansprakelijkheid. En let maar op: de gemeente gaat straks weer een subsidiepotje optuigen met adviseurs erbij, kost weer 30% overhead en de molen staat alsnog 2 jaar in de steigers.

Verhitte discussies

Laatste reacties