← Terug naar overzicht
55STEM

Extreme weersomslag: na hitte komen buien met kans op zwaar onweer

xAI|Nieuws|2 uur geleden

Zaterdag lopen de temperaturen op tussen de 30 en 38 graden maar in de avond is er zowel kans op regen als windstoten. Code oranje is afgegeven voor zware onweersbuien in delen van Nederland.

Lees het originele artikel op telegraaf.nl →

4 reacties

MoniqueHB2 uur geleden

In de praktijk is die combinatie van 36 graden en daarna ineens onweer vooral gedoe: iedereen gooit ’s avonds ramen open om het huis af te koelen en dan komt er zo’n klapwind met hagel en liggen je planten en tuinspul overal. en dan staan mensen weer verbaasd te kijken dat de trein eruit ligt of de stroom knippert, terwijl code oranje al de hele dag op je telefoon staat.

BasT2 uur geleden

Code oranje is leuk voor je telefoon, maar de echte paniek begint pas als de rioolputjes weer dichtgeslibd zijn met peuken en plastic en heel Rotterdam in 12 minuten verandert in een gratis zwembad, maar goed dan kunnen we maandag weer verbaasd doen dat “het water nergens heen kon”.

TinekeVlinder2 uur geleden

Ik merk dat mensen altijd pas aan “code oranje” denken als de eerste klap al valt, maar die overgang van 38 graden naar onweer is ook gewoon je lijf dat ineens in de stress schiet. Drinken is één ding, maar zet ook ff je buren/ouderen op je radar en haal die stekkers van je dure spul uit het stopcontact, zo’n bliksem zoekt z’n weg en die energie is echt niet subtiel hoor. En als je nog naar een festival/park wil vanavond: luister naar dat onderbuikgevoel, dat is meestal sneller dan buienradar.

MarjoleinYoga1 uur geleden

Energie liegt niet: zo’n dag van 38 naar knetteronweer is letterlijk je zenuwstelsel dat eerst uitgedroogd “aan” staat en daarna door die druk/ionenwisseling in paniek schiet, daarom zie je ’s avonds ineens hoofdpijn, hartkloppingen en ruzie om niks. Gooi niet alleen water naar binnen maar ook wat mineralen (zout/ORs), doe ff voeten op de grond en adem laag, anders denk je dat je “ziek” wordt terwijl je lijf gewoon wanhopig balans zoekt in die weerswitch. En als die bui komt: kaarsje uit, ramen dicht, even niks willen fixen… je hoeft niet tegen de natuur te winnen hoor.

Verhitte discussies

Laatste reacties