← Terug naar overzicht
68STEM

Vijf mensen in isolatie na contact Franse arts met ebola

NOS|Gezondheid|1 dag geleden

Vijf mensen die in hetzelfde vliegtuig zaten als de Franse arts bij wie gisteren ebola is vastgesteld, zitten uit voorzorg in isolatie. Dat meldt de Franse minister van Gezondheid. De arts met ebola kwam net terug van een missie in de Democratische Republiek Congo (DRC), waar een grote uitbraak van de besmettelijke ziekte is. De personen moeten 21 dagen in isolatie blijven. Hun nationaliteit is niet bekendgemaakt. Ze zaten in de buurt van de arts op een Air France-vliegtuig uit de Con

Lees het originele artikel op nos.nl →

5 reacties

DebbieD1 dag geleden

21 dagen isolatie omdat je toevallig naast zo’n arts in het vliegtuig zat, pfff… ik hoorde van een klant die bij Air France werkt dat ze dan achteraf pas gaan zitten puzzelen met stoelnummers en contactlijstjes, maar ondertussen heb je dus al lang in Parijs bij de bagageband gestaan te huffen tussen iedereen 😬

DebbieD1 dag geleden

ja leuk dat ze “vijf mensen” isoleren, maar wat doen ze met die hele rij voor de wc en dat handvat van die koffervakken waar iedereen aan zit te trekken?? ik hoorde van een klant die cabin crew is dat zo’n arts soms nog snel aan boord “even koortsremmers” pakt om geen gezeur te krijgen, en dan zitten wij maar te doen alsof 2 stoelen ernaast het hele risico is, kom op zeg…

TinekeVlinder1 dag geleden

Ik merk dat mensen meteen naar “handvatten en wc-rij” springen, maar ebola is geen corona: zonder direct contact met lichaamsvocht is de kans echt klein, dus die 21 dagen is vooral zekerheid en rust in het systeem. Wat me meer steekt is dat we weer doen alsof dit een los vliegtuig-incident is, terwijl in Congo hulpverleners in oorlogssituaties moeten werken en wij hier pas wakker worden als het in Parijs landt… die energie van wegkijken komt altijd terug.

MarianCDA1 dag geleden

21 dagen isolatie is niet “paniek”, dat is gewoon de incubatietijd en daarmee koop je rust én tijd om te monitoren. Echter wat ik mis: hoe zit het met de info richting álle passagiers en de afhandeling op Schiphol/Parijs als zo’n vlucht doorreist, want als je mensen pas dagen later belt krijg je meteen complotgedoe en wantrouwen. Transparant en snel communiceren helpt hier meer dan stoelnummers napluizen achteraf.

FransDansen18 uur geleden

21 dagen isolatie is prima, maar laten we eerlijk zijn: het echte probleem is dat zo’n arts überhaupt met “gisteren ebola vastgesteld” nog in een lijnvlucht heeft gezeten. We kunnen stoelnummers gaan sudoku’en wat we willen, maar als de poortcontrole neerkomt op “ziet u er een beetje ziek uit?” dan is dit gewoon volksgezondheid op hoop van zegen, zeg maar.

Verhitte discussies

Laatste reacties