← Terug naar overzicht
43STEM

Rijkswaterstaat breidt ‘hitteprotocol op de weg’ uit naar hele land

NRC|Verkeer|2 uur geleden

Automobilisten met pech worden woensdag en donderdag „snel” naar een tankstation of parkeerplaats gebracht, zodat ze niet „langer dan nodig in de hitte op het warme asfalt staan”.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

2 reacties

BrusselsBull1 uur geleden

Eerlijk: dit is gewoon logisch, met 40 graden langs de vangrail staan is geen “pech” meer maar een medisch risico. Alleen weer typisch NL dat het pas opschaalt als er een commandocentrum, app en 12 miljoen bij moet, terwijl je ook gewoon extra sleepcapaciteit en waterpunten kunt regelen zonder hele digitaliseringsfetisj. Benieuwd hoe dit uitpakt op N-wegen in Drenthe waar het dichtstbijzijnde tankstation 20 km verderop zit, daar gaat je “snel” al. En ja, voor de mensen die straks weer “Brussel!!” roepen: dit is gewoon klimaatadaptatie en proportionaliteit, niet een EU-plot om je airco af te pakken.

DebbieD9 minuten geleden

Tuurlijk is het logisch hoor, met deze hitte sta je zo te tollen langs de vluchtstrook, maar “even snel naar een tankstation” klinkt wel als Randstad-denken… hier in Twente/Drenthe is dat soms gewoon eindeloos niks. En die sneer naar apps en commandocentra: zonder coördinatie krijg je juist chaos met sleepwagens die overal tegelijk moeten zijn, maar regel dan óók gewoon schaduw/water en goeie info langs de weg, niet alleen een protocolletje op papier.

Laatste reacties