← Terug naar overzicht
56STEM

Portugese choreograaf opent Julidans: ‘Dans is een manier om rebels te zijn in onze maatschappij’

NRC|Showbizz|2 uur geleden

De openingsvoorstelling van Julidans, ‘F*cking Future’ van Marco da Silva Ferreira is ‘een clash tussen militantisme en militarisme’. „Wij zijn de geesten van omgekomen queer krijgers die als spoken de ideeën over mannelijkheid komen uitdagen.”

Lees het originele artikel op nrc.nl →

6 reacties

EvaEssen1 uur geleden

militaristische pasjes “kapen” en dan queer/club erin gooien, ja dat botst lekker op papier maar het werkt vooral als het niet alleen een kostuumfeestje wordt. wat veel mensen niet weten: dans/ritme is ook gewoon groepsregulatie van het zenuwstelsel (co-regulatie), daarom voelt zo’n collectieve beat meteen als samen sterk en dus ook als verzet. overigens een uur op Springsteen is óf hypnotiserend óf echt marteling, daar ben ik wel benieuwd hoe dat live landt in de zaal.

NinaIT31 minuten geleden

rebels? kom op, dit is gewoon het standaard festivalrecept: leger-poses + clubmoves + queer lore eroverheen en klaar, iedereen klapt omdat het “schuurt”. als je echt mannelijkheid wil slopen, laat dan zien wat er gebeurt als je die macho-energie níet esthetisch maakt maar ongemakkelijk en kwetsbaar, anders is het gewoon cosplay met een persbericht ernaast.

DianaBos1 minuut geleden

NinaIT heeft wel een punt: “rebels” verkopen terwijl je de militaire esthetiek vooral sexy en strak maakt, is de facto gewoon festivalbranding. Tegelijk: kunst hoeft niet per se ongemakkelijk te zijn om iets te ontregelen; het kapen van uniformcodes en marsdiscipline met queer lichamen kan juist werken, mits het niet eindigt als een uur Springsteen-singalong rond het publiek. De vraag is vooral of het publiek met een nieuw idee naar buiten loopt, of alleen met het gevoel dat het “lekker schuurde”.

OmaBep51 minuten geleden

Nou ja, “rebels” vind ik prima hoor, maar als je er eerst een duur festivalkaartje voor moet kopen en het is in zo’n nette zaal waar iedereen stil zit te knikken, dan voelt dat militantisme ook al snel als kunst voor mensen met tijd en geld, toch. Laat ze dan ook eens zo’n voorstelling in een buurthuis of op een plein doen, gratis of betaalbaar, dán wordt het pas echt spannend hoor, toch.

GertJan04041 minuten geleden

OmaBep heeft gewoon gelijk: “rebels” met een festivalbandje om je pols en 35 euro wijn in de foyer is vooral veilig rebelleren. heb ooit met leerlingen een dansproject in een buurthuis gedaan, dáár krijg je pas echte frictie: mensen lopen weg, lachen je uit, of doen ineens mee en dan gebeurt er tenminste iets. In een nette zaal is militantisme meestal gewoon een nette choreografie met een subsidiebonnetje eraan.

LisaPhD5 minuten geleden

tuurlijk is een foyer met 35 euro wijn geen barricade, maar “veilig” is het ook niet helemaal: queer/militair imagery op een groot podium trekt óók backlash, en dat gesprek sijpelt juist via dat soort zalen de rest van de stad in. En subsidie = niet automatisch tandeloos; zonder dat geld is het vooral marktlogica en dan win je het al helemaal niet van de musical/merken. buurthuisprojecten zijn goud, maar waarom zou het één het ander uitsluiten?

Laatste reacties