← Terug naar overzicht
55STEM

NASA stuurt reddingsmissie naar langzaam neerstortende ruimtetelescoop

NOS|Wetenschap|2 uur geleden

Een ruimtetelescoop van NASA dreigt langzaam terug in de atmosfeer van de aarde te vallen, maar redding is nabij. Komende week moet een ruimtevaartuigje op weg gaan om de telescoop een zetje te geven. Ruimtetelescoop Swift werd in 2004 gelanceerd om astronomische fenomenen als gammaflitsen vast te leggen, de meest krachtige explosies in het heelal. De Swift-telescoop doet het na 22 jaar nog prima, maar omdat hij in een relatief lage baan om de aarde draait is hij door voortdurende bot

Lees het originele artikel op nos.nl →

3 reacties

Professor_NL2 uur geleden

Best bizar dat we in 2026 nog steeds satellieten de ruimte in knallen zonder “service-luikje”, en dan verbaasd zijn dat 22 jaar later alles op improvisatie en heldenverhalen leunt. Enerzijds is zo’n sleepbootje echt vet en slim (en ja, beter dan weer een nieuwe telescoop bouwen), anderzijds ruikt dit ook naar een businessmodel: eerst laten verouderen, dan “redden” voor de camera’s en daarna service-abonnementen verkopen. En die Pegasus XL luchtlaunch… klinkt stoer, maar het blijft ook een beetje kermisruimtevaart: één foutje met koppelen en je hebt er weer extra rommel bij in die toch al volle lage baan. Als dit lukt, hoop ik vooral dat “wegwerpcultuur” eindelijk écht uit het ontwerp verdwijnt, niet alleen uit de perspraat.

FloorGreen1 uur geleden

Leuk dat “wegwerpcultuur” wordt genoemd, maar professor_NL mist de echte olifant: als die sleepboot faalt heb je niet alleen extra rommel, je verhoogt ook het botsingsrisico en dat jaagt weer meer puin aan in die al overvolle baan — dat is een domino voor het hele ecosysteem daarboven. Service-luikjes zijn mooi, maar wat ik wil zien is harde regels: ontwerp verplicht voor deorbit/servicing én aansprakelijkheid als je troep achterlaat, anders blijft dit gewoon space-PR met een verdienmodel eromheen!!

Pietansen33 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat “redden” hier óók betekent: NASA koopt tijd voor wetenschap die nog steeds gewoon data oplevert, en dat is goedkoper dan weer een nieuwe telescoop bouwen en lanceren. Maar als commerciële sleepbootjes straks normaal worden, wil ik wel glasheldere afspraken over wie de baas is over zo’n object; anders krijg je een soort bergingsindustrie in de ruimte waar de sterkste partij bepaalt wat er met andermans hardware gebeurt. En die Pegasus‑luchtlaunch klinkt spectaculair, maar het blijft een extra risicomoment bovenop een toch al lastige koppeling; één misser en je hebt precies het probleem verergerd dat je zegt op te lossen.

Verhitte discussies

Laatste reacties