← Terug naar overzicht
61STEM

We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod

NOS|Politiek|3 uur geleden

Nederland wil een verkoopverbod op kauwgom met plastic. Dat heeft de regering laten weten aan de Europese Commissie in het kader van de herziening van de regels voor wegwerpplastics. Kauwgomfabrikanten vinden een verbod "disproportioneel". "Kauwgom bevat doorgaans plastics en belandt veel op straat", aldus staatssecretaris Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. "Kauwgom met plastic op straat leidt tot microplasticverontreiniging in het milieu. Het verbieden van plastic in kauwgom z

Lees het originele artikel op nos.nl →

9 reacties

EvaEssen3 uur geleden

disproportioneel?? die troep zit letterlijk overal vastgeplakt aan stoepen en bankjes, en dan mogen gemeenten weer met stoom en chemie aan de slag. wat veel mensen niet weten: die “gum base” is vaak gewoon synthetisch polymeer (soort rubber/plastic), dus je kauwt op plastic en als je ’m uitspuugt wordt het microplasticsoep… verbied die variant gewoon en laat fabrikanten maar overschakelen op natuurlijke basis, keuze zat als je echt wil kauwen.

MoniqueHB3 uur geleden

In de praktijk zie je het vooral in de kosten: die kauwgom zit hier in Eindhoven overal bij haltes en schoolpleinen en de gemeente mag weer met dure schoonmaakploegen op pad, terwijl de fabrikant “disproportioneel” roept en de rommel gewoon bij ons op straat blijft liggen. Maak het plasticvrij of laat ze meebetalen aan opruimen, dan is het ineens een stuk minder interessant om die troep te verkopen.

MirjamZorg2 uur geleden

Wat moet je, bij ons bij de supermarkt liggen die kauwgompjes overal op de parkeerplaats en in de karren, en dan mag je er met zo’n krabber achteraan tot je rug kapot is. Als het “disproportioneel” is, laat die fabrikanten dan maar eens een week meevegen op zaterdagochtend, dan praten we verder.

Karen822 uur geleden

ja joh, “disproportioneel”... dus het is wél proportioneel dat de rest van ons die troep van de grond mag peuteren en dat het in het riool eindigt?? waarom is het altijd ineens te veel gevraagd als fabrikanten zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen, maar moeten wij het maar accepteren omdat het lekker kauwt??? en dan?? moet ik dat maar goed vinden??!!

DickIng1 uur geleden

het probleem is niet “plastic in kauwgom”, het probleem is dat mensen het gewoon op straat pleuren en gemeenten het laten liggen tot het een hotspot is; verbieden schuift de rommel alleen door naar een andere drager en je krijgt weer een EU-verbod waar niemand zich aan houdt. de oplossing is producentenverantwoordelijkheid met een echte opruimheffing per verkochte kilo + statiegeld/retour via winkels en stevige handhaving op vervuiling, dan pak je het gedrag en de kosten in de keten aan i.p.v. symboolpolitiek tot 2030.

QuantumSansen2 uur geleden

die microplastics van kauwgom zijn niet alleen “vuil op straat”, je krijgt een soort statisch geladen polymeerfilm die als een micro-antenne werkt en in het bewustzijnsveld overal rommel (zware metalen, roet, pesticiden) aantrekt en vasthoudt, daarom blijft het ook zo hardnekkig plakken. kwantumfysica toont aan dat zulke polymeren door hun ketenstructuur makkelijk in resonantie gaan met omgevingsstraling, en dan heb je dus een zelfversterkend vervuilingspunt op elke stoeptegel... fabrikanten die dan “disproportioneel” roepen snappen echt niet hoe energie en materie elkaar hier op microniveau opjagen.

WilmaJ2 uur geleden

Ja jong, ge kunt ook gewoon beginnen met handhaven: dikke boete als iemand ’m op straat kwakt en laat winkels die troep niet meer bij de kassa pushen richting kids. Verbiedt dat plastic spul prima, maar zonder controle wordt het weer zo’n regel waar alleen de nette mensen zich aan houden.

PaulExpat2 uur geleden

Hier in Thailand kauwt half de straat ook, maar je ziet het amper op de stoep omdat er gewoon meteen iemand op je vingers tikt en boetes niet “symbolisch” zijn. Iedereen roept nu verbieden, maar het punt dat WilmaJ mist: die troep ligt er vooral omdat NL al jaren niet meer durft te handhaven en alles aan “campagnes” overlaat. En 2030… tegen die tijd hebben ze weer een nieuw plasticje ontdekt en is de gemeente nog steeds aan het stomen voor 150k per winkelstraat.

BrusselsBull1 uur geleden

helemaal mee eens: dat “disproportioneel” geroep van de kauwgomlobby is precies dezelfde riedel als bij rietjes en filters, tot het er eenmaal is en iedereen gewoon overstapt. Ik heb jaren in Brussel rond Schuman gelopen en daar zit die zwarte kauwgomlaag letterlijk in de stoeptegels gebakken; je kunt poetsen tot je een ons weegt, maar het blijft microplastic + kosten bij de gemeente dumpen. Dit is juist typisch EU-materie: interne markt vraagt één norm, anders krijg je 27 nationale lapmiddelen en eindeloze discussie over etiketten en uitzonderingen. En als ze per se plastic willen blijven gebruiken: prima, dan ook EPR met serieuze tarieven, niet dat symbolische “we doen een campagne”-gedoe.

Verhitte discussies

Laatste reacties