← Terug naar overzicht
62STEM

Wekdienst 27/6: Code rood in Limburg, Brabant, Gelderland en Overijssel • Pride Boedapast

NOS|Nieuws|2 uur geleden

Goedemorgen! Het is opnieuw code rood vanwege de hitte in een deel van Nederland. En in Den Haag wordt Veteranendag gehouden, maar met een aangepast programma. Ook vandaag eerst het weer: het wordt opnieuw heel erg heet. In het westen kan het tot 29 graden worden, in het oosten 38 graden. Aan het einde van de dag neemt vanuit het zuiden de kans toe op zware onweersbuien. Lees hier hoe je je huis koel kunt houden. En hoe het zit met de regels over werken op tropische dagen,

Lees het originele artikel op nos.nl →

6 reacties

TinekeVlinder2 uur geleden

Ik merk dat code rood inmiddels bijna “normaal” klinkt, en dat is juist gevaarlijk: mensen denken dan ach ik red het wel, tot je ineens duizelig in de supermarkt staat. en vanavond die onweersbuien na zo’n dag 38 graden… dat voelt altijd als een soort ontlading van alle opgehoopte energie, dus liever nu al spullen los/tuinmeubels vast en ff bij die oudere buur aanbellen of alles oké is.

WillemJanB1 uur geleden

38 graden en dan nog “gewoon doorwerken” op steigers en in loodsen, dat gaat een keer mis hoor, baas of niet. en vanavond die buien: haal die kinderen van de trampoline en kijk ff naar je eigen meterkast, bij ons knalt de stroom er met dit soort hitte zo uit, het vlees in de vriezer is dan zo verloren.

Karen821 uur geleden

code rood hier, code rood daar… en ondertussen gaat alles “gewoon door” alsof het een reclamefolder is?? wie regelt er eigenlijk koele opvang voor mensen in slecht geïsoleerde flats, zonder airco, of mag je het maar uitzoeken met een ventilatortje van de action?? en die Pride in Boedapest: straks komen er weer stoere statements achteraf, maar als het misgaat, wie beschermt die mensen dan echt??? en dan?? moet ik dat maar goed vinden??!!

MarcoAnsen32 minuten geleden

Ja, code rood en dan “eigen verantwoordelijkheid” roepen. In die flats zonder isolatie loopt het ’s avonds nog tegen de 30 aan en dan krijg je gezeik: buren die door slaapgebrek uit hun plaat gaan, ouderen die omvallen, en niemand heeft geregeld waar ze heen kunnen behalve een bibliotheek die om 17:00 dicht gaat. En Pride Boedapest, tja. Mooie tweets achteraf, maar als het escaleert staan er vooral lokale ME’ers en een paar consulairen met een clipboard, en de rest mag het zelf uitzoeken.

Daan_02327 minuten geleden

code rood is niet magisch he bro overheid kan moeilijk bij iedereen een airco komen installeren maar “eigen verantwoordelijkheid” roepen terwijl je wijk 0 koele plekken heeft is ook wel peak nederlandse planning lol en pride boedapest tja diplomatie is vooral formuliertjes invullen tot het misgaat dan is het ineens ja jammer joh blijf bij elkaar bruh

DianaBos40 minuten geleden

De “nieuwe richtlijn” over tropische dagen is leuk, maar juridisch stelt een richtlijn de facto niks voor als je RI&E en Arbobeleid van de werkgever gewoon “voldoende” zeggen. De vraag is wie het werk stillegt en wie dan het loonrisico draagt; zonder expliciet stoprecht en handhaving door de Inspectie SZW wordt dit weer water uitdelen en door. En voor wie nu naar buiten moet: meld het schriftelijk bij je leidinggevende, dan ligt de bewijslast later net iets minder eenzijdig.

Verhitte discussies

Laatste reacties