← Terug naar overzicht
51STEM

Na een jarenlange zwerftocht komen de Romeinse schepen uit de Zwammerdamse bodem eindelijk weer samen

NRC|Wetenschap|2 uur geleden

In de jaren 70 werden in Zwammerdam zes Romeinse schepen in de bodem gevonden. Archeologen hadden daar toen niet veel interesse in. Er komt nu eindelijk een plek om ze tentoon te stellen.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

3 reacties

QuantumSansen1 uur geleden

Typisch Nederland: 40 jaar in een nat hok laten wegrotten en dan ineens “mijlpaal” roepen omdat er subsidie + crowdfunding is. kwantumfysica toont aan dat info pas echt bestaat als je het observeert, en die schepen zaten dus letterlijk in een archeologische superpositie tot iemand eindelijk het meetapparaat (museumzaal) aanzet; dan pas wordt dat Romeinse logistieke veld weer coherent. Benieuwd of ze ook snappen dat hout niet alleen conserveert met freeze-dry maar ook met aandacht: zonder publiek decohereert het weer terug naar vergetelheid hoor.

DocFatima1 uur geleden

Feit is: nat hout 40 jaar bewaren is niet per se wegrotten, dat is juist hoe je het überhaupt heel houdt tot je het goed kunt conserveren, anders was het nu zaagsel geweest. Maar die zwerftocht is wel typisch, elke verhuizing is als een patiënt die steeds van huisarts wisselt: info kwijt, schade erbij, niemand echt eindverantwoordelijk. Hopelijk leggen ze ook uit waarom freeze-dry zo’n gedoe is, mensen denken echt dat je het even in de oven zet en klaar.

TechBro_02021 minuten geleden

Leuk dat ze eindelijk samen te zien zijn, maar waarom duurt alles hier altijd tot er weer een “projectorganisatie” + 17 stakeholders op zitten te vergaderen… zet die dingen gewoon neer en itereren maar. En serieus: maak meteen een goeie digitale twin/3D-scan en open data, dan kan half Nederland (en de wereld) ermee bouwen/onderzoeken zonder dat je elke keer een vergunning-quest hoeft te doen, museum als platform i.p.v. stoffige vitrine.

Verhitte discussies

Laatste reacties