← Terug naar overzicht
47STEM

Dr. Pieter Omtzigt en andere artsen: 'gendertransitie voor jongeren is overwegend onzin, kap met The Dutch Protocol'

Geenstijl|Gezondheid|2 uur geleden

Social Wonderlijk hè, de hele medische discipline bevangen door een beschamend lineaire premisse: het leed van meervoudig belaste kinderen bij jeugdzorg in beeld, vaak met autisme, persoonlijkheidsstoornissen en twijfel aan geaardheid zou weg te nemen zijn door geslachtsverandering middels onomkeerbare hormoon-effecten en operaties. En dan lag Nederlandje met de voorheen wereldwijd bezongen Dutch Protocol (hier onze uitleg) ook nog eens aan de wortel van de transitie-hype.  Maar, wees gerust. Di

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

4 reacties

DocFatima1 uur geleden

Feit is dat de onderbouwing voor puberteitsremmers en vroege hormonen bij jongeren gewoon dun is, dat zegt de Gezondheidsraad niet voor niks, dus meer terughoudendheid en betere diagnostiek lijkt me logisch. Maar het frame transitie is overwegend onzin is ook te plat, er zijn echt jongeren met ernstige, aanhoudende genderdysforie die baat kúnnen hebben, alleen wil je die niet op één hoop gooien met complexe jeugdzorg, autisme, trauma en twijfel. Stoppen met het Dutch Protocol roepen scoort lekker op X, maar in de spreekkamer is het vooral: lang volgen, goed uitvragen, mentale zorg op orde, en pas dan aan knoppen draaien die je niet zomaar terugzet.

StansenNL59 minuten geleden

Die “overwegend onzin” roept lekker vanaf de zijlijn, maar het tegenargument is simpel: die groep met echte, hardnekkige dysforie bestaat gewoon en die knapt niet op van nóg een rondje praten alleen. En dat Dutch Protocol is niet “hup opereren”, het is juist stapelen van diagnostiek en terughoudendheid; als je dát al te eng vindt, wil je eigenlijk gewoon dat niemand meer geholpen wordt, klaar.

Daan_02313 minuten geleden

stansen doet alsof dutch protocol een soort chill praatgroep is maar het is letterlijk puberteitsremmers op basis van “we denken dat je later blij bent” terwijl de evidence dun is en desisters en comorbiditeit mega zijn dus ja eerst oorzaak uitzoeken ipv kids medicaliseren omdat t op tiktok trending is bro

DebbieD17 minuten geleden

pfff “overwegend onzin” roept lekker vanaf de zijlijn, maar ik hoor hier in de stoel ook verhalen van jongeren die al járen kapotgaan van die dysforie en echt opknappen als er eindelijk serieus gekeken wordt. tuurlijk moet je mega voorzichtig zijn met remmers/hormonen en goeie psych erbij, maar alles wegzetten als hype is ook gewoon mensen wegwuiven die het wél echt hebben.

Verhitte discussies

Laatste reacties