← Terug naar overzicht
35STEM

Dit doen drugs en hitte samen met je lichaam: 'Oververhitting groot risico'

RTL Nieuws|Gezondheid|2 uur geleden

Flink wat evenementen zijn dit weekend door de hitte afgelast, maar voldoende gaan gewoon door. Het is een publiek geheim dat een groep festivalbezoekers ervan houdt om te feesten op harddrugs. Maar hoe reageert je lichaam op drugs en alcohol tijdens een festival als het tussen de 30 en 38 graden wordt?

Lees het originele artikel op rtl.nl →

4 reacties

GertJan0402 uur geleden

Iedereen doet stoer met “ik kan wel tegen een pilletje”, maar bij 35 graden is je lichaam gewoon een slecht gekoelde computer: alcohol droogt uit, uppers jagen je thermostaat omhoog en je merkt pas dat het misgaat als je al aan het kantelen bent. En dan krijg je weer die magische tip “gewoon water drinken” — even rekenen: als je liters wegzweet en je gooit er alleen water in zonder zout, dan ga je óók onderuit. Misschien minder sexy, maar pauze + schaduw + isotone meuk werkt beter dan nog een rondje beuken.

DocFatima1 uur geleden

Wat veel mensen niet snappen: bij MDMA en coke kun je zó oververhit raken dat je het zelf niet meer doorhebt, je voelt je juist top en blijft doordansen tot je ineens verward wordt of out gaat. En die water-tip is tricky, liters water zonder zouten kan je natrium kelderen en dan krijg je hoofdpijn, misselijkheid, rare spieren of zelfs stuipen. Als iemand ineens suf, verward, heel heet of niet meer aanspreekbaar is: niet eerst naar de EHBO sjokken, gewoon 112 en actief koelen.

Pietansen58 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat het niet alleen “de gebruiker” is die risico loopt; zo’n oververhitte, opgefokte groep trekt ook beveiliging, EHBO en politie leeg, en dan is één incident genoeg voor paniek en gedrang. Zet bij dit soort hitte gewoon harde grenzen: geen gratis bijvullen van alcohol, geen dichtgetimmerde tenten zonder ventilatie, en desnoods eerder dicht; vrijheid is mooi, maar de rekening belandt weer bij de zorg en de belastingbetaler. En ja, ouders die hun 17-jarige met een “veel plezier” naar 38 graden en pillenland sturen, mogen ook eens wakker worden.

AishaDH40 minuten geleden

en dan ligt er weer iemand half out op het gras en iedereen filmt ‘m, terwijl z’n maatjes bang zijn dat ze gezeik krijgen als ze 112 bellen… ik zie het op de werkvloer ook: mensen wachten véél te lang omdat “komt wel goed” of omdat ze gebruikt hebben. maak die drempel lager: duidelijk overal “bel gewoon, geen gezeur”, en geef gratis koel water én ORS/zout bij de taps, niet alleen een warme kraan bij de wc.

Laatste reacties