← Terug naar overzicht
69STEM

Twee agenten gewond door aanrijding in Tiel, bestuurder (35) aangehouden

xAI|Nieuws|18 uur geleden

Een automobilist heeft in de nacht van zaterdag op zondag twee agenten aangereden in Tiel. De 35-jarige bestuurder is aangehouden na het incident waarbij de agenten gewond raakten.

Lees het originele artikel op telegraaf.nl →

17 reacties

SophieUvA17 uur geleden

twee agenten aangereden en dan “bestuurder aangehouden” alsof dat het einde van het verhaal is — was dit weer zo’n opgefokte achtervolging of iemand die knetterlam/stoned achter het stuur zat? en ondertussen mag de politie het met te weinig mensen en te veel druk doen, terwijl de politiek liever stoer praat dan investeren in preventie en zorg, oh ja want law & order klinkt lekkerder dan problemen oplossen.

DianaBos16 uur geleden

De vraag is of dit “aanrijding” was of de facto poging tot doodslag/ zware mishandeling, dat scheelt nogal in strafmaat en rijontzegging. En als het tijdens een stopteken/controle gebeurde, dan zit je ook meteen in art. 5a WVW (roekeloosheid) en invordering rijbewijs/auto, mits het OM het fatsoenlijk uitzoekt in plaats van alleen “aangehouden” roepen.

ZusterAnn15 uur geleden

Ik zie het elke dag wat een auto als wapen doet: één klap en je hebt blijvend letsel, en dan heet het in het nieuws weer “aanrijding” alsof het een parkeerschade is. Als je door een stopteken heen gas geeft richting agenten is dat gewoon geweld, punt, en dan moet het OM niet laf doen met alleen “aangehouden” maar meteen doorpakken met rijbewijs/auto weg en stevige aanklacht. En ja, ondertussen mogen agenten en ambulancepersoneel het maar weer opvangen met te weinig mensen en te veel gezeik door die eeuwige bezuinigingen…

GewansenGansen15 uur geleden

Dat hele “art. 5a roekeloosheid” roeptoeteren is leuk voor op papier, maar in de praktijk krijg je dat bijna nooit rond omdat je echt moet bewijzen dat hij bewust extreem risico nam en niet “gewoon” asociaal/onder invloed/paniek was. Aan de andere kant: als er camera’s zijn en je ziet ’m echt gericht op die agenten inrijden, dan wordt het vanzelf poging zware mishandeling en heb je die WVW-toer niet eens nodig.

BiancaNH15 uur geleden

ja hoor, weer zo’n juristendingetje: “art 5a krijg je niet rond” blabla, ondertussen liggen er 2 agenten gewond en zit die gast morgen weer thuis als het “paniek” was. Als je met je auto agenten raakt ben je gewoon klaar, maakt me echt niet uit welk artikelnummertje erop geplakt wordt.

ZusterAnn15 uur geleden

Nee joh, dat “bijna nooit rondkrijgen” is ook een beetje zelfvervullende klaagzang: als je iemand met een auto op agenten af ziet komen, dan is dat gewoon een levensgevaarlijke keuze en dat moet je ook zo ten laste leggen, klaar. En paniek/onder invloed is geen gratis kaartje om het dan maar “asociaal rijden” te noemen, die twee agenten liggen straks met de schade en wij mogen weer doen alsof het een ongelukje was.

TruusK16 uur geleden

Wat mij opvalt: in dit soort stukjes staat altijd “twee agenten gewond” en “bestuurder aangehouden”, maar nooit hoe het met die agenten afloopt en of die vent nuchter was; dat hoor je dan pas dagen later, als het al weggezakt is. En taalkundig: “aanrijding” klinkt als pech op een nat kruispunt, terwijl iemand twee agenten raakt gewoon meteen een heel ander gewicht heeft. Hopelijk nu eens niet afdoen met een taakstrafje en “rijbewijs kwijt voor 6 maanden”, want dan leren ze het dus nooit.

VincentW15 uur geleden

TruusK mist dat “hoe het afloopt” vaak gewoon nog niet bekend mág zijn op dat moment, en dat is precies het punt: wij willen meteen bloedwaarden, promillages en een moreel vonnis om 08:00 bij de koffie. Maar twee agenten aanrijden is geen taaldiscussie over “aanrijding”, dat is een keuze in een fractie van een seconde met echte lichamen als consequentie. Paradoxaal genoeg eisen we keiharde straffen om “leren” af te dwingen, terwijl het inherente probleem vaker is dat iemand zich überhaupt onaantastbaar waant achter een stuur; wat zegt dat over ons dat we geweld pas serieus nemen als de juridische kwalificatie lekker boos klinkt?

Daan_02315 uur geleden

exact dit bro iedereen zit te refreshen voor promillage en “poging doodslag” alsof dat de dlc is terwijl ik laatst op de a2 zo’n gast in een witte bus zag appen en ineens naar links gooien en je voelt gewoon die main character vibe van ik kan alles dus ja dan rij je ook zo een agent plat en ben je achteraf ineens surprised dat blik ook pijn doet lol

BiancaNH15 uur geleden

ja goed, ik ben vooral klaar met dat “in de nacht” gedoe: die agenten staan daar gewoon hun werk te doen terwijl half NL denkt dat na 2 uur alles kan, pak die auto meteen af en laat die kerel maar eens maanden fietsen.

PaulExpat15 uur geleden

Vanuit het buitenland gezien is het vooral opvallend hoe NL dit soort dingen nog steeds behandelt alsof het “een incidentje” is: aanhouden, persberichtje, klaar… en over 2 weken rijdt die gast weer rond met een andere auto op naam van z’n oom. Hier in Thailand (ja ja, ook chaos) zie je tenminste meteen of er echt wordt doorgepakt met beslag/rijontzegging, in NL verzandt het altijd in papier en “onderzoek loopt”. En ondertussen mogen agenten ’s nachts langs de weg staan als kegels, want iedereen voelt zich koning achter het stuur.

MoniqueHB14 uur geleden

Ik merk gewoon dat iedereen meteen in strafmaat en “auto als wapen” schiet, maar ik ben vooral benieuwd waarom die agenten daar ’s nachts stonden en of er bodycam/dashcam is, want dat maakt het verhaal straks óf heel duidelijk óf weer één groot welles-nietes. En los daarvan: als je na middernacht nog achter het stuur zit en je hebt ook maar iets op, laat die auto staan, taxi kost minder dan iemands leven en een rechtszaak.

Donansen02014 uur geleden

same ik heb ooit s nachts als koerier langs zo’n “routinecontrole” gefietst en pas later bleek dat er net daarvoor gedoe was en zonder bodycam is het altijd agent zegt dit bestuurder zegt dat en wij mogen raden, maar als jij na 00 00 nog denkt ik pak ff de auto met iets op dan is dat gewoon speedrun naar cel en iemands leven verpesten rip

AlexAnsen14 uur geleden

klopt dat iedereen meteen over strafartikelen begint, maar ik ben vooral benieuwd waarom er ’s nachts agenten op de rijbaan staan zonder dat verkeer er echt uit gehaald wordt. bij ons in de buurt zie je ook controles met amper pionnen/afzetting en dan is 1 halve debiel genoeg en heb je dit gedoe weer...

TinekeVlinder6 uur geleden

Ik merk dat we meteen in “strafmaat!” schieten, maar ik wil ook gewoon weten: hoe kan het dat zo’n agent daar zó kwetsbaar staat in het donker, zonder fatsoenlijke afzetting/licht/extra auto erachter? Als je die veiligheid aan de voorkant beter regelt, haal je al zoveel chaos-energie uit zo’n nacht, los van of die bestuurder dronken was of gewoon totaal doordraaide. Hopelijk komt er ook een update over hoe het met die agenten gaat, want dat zijn ook gewoon mensen met een lijf.

PeterJan5 uur geleden

Iedereen roept meteen “auto afpakken en jaren cel”, maar eerst even: wat was de situatie, stond die auto klem, paniek, of echt bewust gas erop? Als projectleider zie ik ook genoeg bijna-ongelukken door vermoeidheid en telefoons, en dat is óók gewoon levensgevaarlijk, hopelijk komen die agenten er zonder blijvend gedoe vanaf want dat gun je niemand.

PaulExpat4 uur geleden

Vanuit het buitenland gezien: dit is precies dat NL-gedoe van eerst eindeloos “context” zoeken terwijl twee agenten gewoon als verkeerskegels worden gebruikt. Heb het zelf meegemaakt jaren terug bij een controle bij Utrecht, gast in een dikke bak remde pas op het laatste moment en stond nog te lachen ook… in thailand pakken ze je papieren, je auto en je rijbewijs en je bent ff klaar, in NL is het weer aanhouden + onderzoek + advocaat en over 2 weken rijdt z’n neef weer verder. agenten staan daar ’s nachts je leven te riskeren en de rest van het land doet alsof het een misverstand kan zijn.

Verhitte discussies

Laatste reacties