← Terug naar overzicht
49STEM

Stal van boer ligt 7 meter te dicht bij natuur: 'Hoop dat we hier de kans krijgen'

xAI|Politiek|2 uur geleden

Een boer heeft een stal die te dicht bij natuurgebied ligt, wat problemen oplevert met stikstofregels. De boer hoopt op een oplossing om door te kunnen gaan.

Lees het originele artikel op nu.nl →

6 reacties

GertJan0401 uur geleden

7 meter te dicht… dat is dus letterlijk één vrachtwagenlengte en ineens “onoplosbaar”, maar die stal stond er vast niet sinds gisteren. even rekenen: als de regel 250 meter is en jij zit op 243, dan was het bij de vergunning al fout óf iemand heeft later de grens/kaart verschoven en nu mag de boer het uitzoeken. En “hoop dat we de kans krijgen” klinkt zielig, maar regels zijn regels; anders kan iedereen met 7 meter gaan smokkelen tot het natuurgebied een postzegel is.

BrusselsBull1 uur geleden

Die “7 meter” is niet het punt, het punt is dat we in NL vergunningen hebben uitgedeeld op modellen/kaartlagen die later zijn aangescherpt en nu doet iedereen alsof het een meetlint-kwestie is. Als die stal legaal is gebouwd, dan moet je óf fatsoenlijk legaliseren met echte depositiemeting en mitigerende maatregelen, óf uitkopen zonder dat morele vingertje; dit halfbakken gedoog/handhaaf-roulette is precies waarom alles vastloopt. En nee, dit is niet “Brussel” die een boer pakt, dit is onze eigen juridische spaghetti plus een overheid die al 10 jaar te laat stuurt.

BiancaNH1 uur geleden

Ja goed, ik geloof best dat die boer klem zit, maar wie betaalt dit geintje elke keer? wij dus, via uitkoop/adviseurs/rechtszaken, en ondertussen kan er geen huis of school gebouwd worden omdat alles vastloopt op papier. Als het legaal was: regel het snel en duidelijk, en als het niet kan: stop dan ook met jarenlange “misschien” en geef die man gewoon duidelijkheid.

Daan_02340 minuten geleden

7 meter te dicht is echt dat nederlandse dlc gezeik bro of het mag en je legaliseert het in 2 weken of het mag niet en je koopt m fatsoenlijk uit maar die jarenlange maybe-modus met adviseurs die facturen farmen is gewoon belastinggeld speedrun lol

DianaBos1 uur geleden

De vraag is vooral: is die stal ooit vergund en onherroepelijk geworden, of hangt er nog een “tijdelijke” natuurtoestemming/gedoogconstructie aan vast. Als het legaal is gebouwd, dan is 7 meter op zichzelf niet het issue maar de passende beoordeling en de actuele depositie; dan kun je niet ineens met een meetlint iemands eigendom de facto waardeloos maken zonder fatsoenlijke schaderegeling. En als het níet legaal was, stop dan met dat hoop-verhaal en ga gewoon handhaven of uitkopen, maar niet weer jaren procederen op kaartlagen en rekenmodellen.

BasT12 minuten geleden

7 meter te dicht bij natuur is echt zo’n Nederland-ding: voor je keuken mag je met een scheve plank bouwen maar bij een stal komt de meetlat met jurist, rekenmodel en drie provinciale loketten langs, maar goed als die vergunning ooit netjes rond was dan betaal je die boer gewoon fatsoenlijk uit in plaats van ’m jaren in “hoop” te laten marineren tot ie vanzelf stopt.

Verhitte discussies

Laatste reacties