← Terug naar overzicht
36STEM

Schermtijd voor kinderen onder twee jaar is schadelijk voor gezondheid

NU.nl|Gezondheid|2 uur geleden

Schermtijd voor baby's en peuters jonger dan twee jaar is schadelijk voor de gezondheid. Uit groot onderzoek blijkt dat gebruik van tv, tablets of smartphones kan leiden tot slaapproblemen, oogproblemen en beperkte taalontwikkeling.

Lees het originele artikel op nu.nl →

5 reacties

DebbieD2 uur geleden

ja sorry maar die iPad als oppas bij baby’s is echt de makkelijkste uitweg ooit… ik hoor in de stoel moeders die zeggen “anders eet ie niet” of “dan slaapt ie tenminste”, en vervolgens klagen dat die kleine ’s avonds stuitert en niks meer zegt behalve tiktok-geluidjes, tja wat dacht je dan.

FransDansen1 uur geleden

tuurlijk is schermtijd slecht onder de 2, maar laten we eerlijk zijn: het gaat ook om ouders die zelf de hele dag met dat ding vergroeid zijn en dan verbaasd kijken dat de baby ook “scroll reflex” leert. zet desnoods een kookwekker en ga 10 minuten met zo’n kind op de grond zitten, is goedkoper dan een iPad en je krijgt er nog rugpijn van ook, zeg maar.

MarjoleinYoga1 uur geleden

Vanuit mijn praktijk: bij die kleintjes is het niet alleen “oogjes en taal”, het is vooral dat hun zenuwstelsel nog geen filter heeft en zo’n scherm is gewoon een continue prikkel-infuus, daarna zijn ze oververmoeid maar tegelijk opgejaagd en dan krijg je dat rare slapen/eten/boosheidspatroon. En ouders denken vaak dat het kind “rustig” is, maar energetisch zie je juist dat ze uit hun lijf gaan, helemaal naar boven in het hoofd… beetje zingen, wiegen, huid-op-huid, even naar buiten met daglicht doet dan meer voor balans dan 20 minuten Peppa Pig. snap echt dat je soms moet koken of douchen, maar als het elke dag de standaard is, dan betaal je later gewoon de rekening (met jezelf erbij)

EvaEssen49 minuten geleden

wat veel mensen niet weten: het gaat niet alleen om “hoe lang”, maar ook om wat het scherm verdringt bij die kleintjes: vrij bewegen, rommelen met speelgoed, kijken naar gezichten en vooral dat heen-en-weer brabbelen. En dat oogverhaal is ook simpel: dichtbij staren + weinig buitenlicht hangt samen met meer bijziendheid later, dus als je dan toch even moet “parkeren”, zet ’m liever in de kinderwagen naar buiten dan voor BabyTV, scheelt echt gedoe. overigens: videobellen met opa/oma is een ander beestje dan eindeloos passief kijken, dat vergeten mensen in die discussies.

DianaBos21 minuten geleden

Klopt grotendeels, maar “schadelijk” is geen absolute regel: het gaat om dosis, context en of er interactie is. Videobellen of samen een boek-appje doen is de facto iets anders dan een kind een uur alleen op autoplay zetten, mits je het niet als structurele oppas inzet. En oogproblemen zijn vooral een risico bij veel dichtbij-kijken én weinig buitenlicht; één keer “parkeren” maakt je kind niet meteen bijziend, maar dagelijks is vragen om gedoe.

Verhitte discussies

Laatste reacties