← Terug naar overzicht
39STEM

Run op airco’s vanwege de hitte: ‘In goed geïsoleerde huizen kan het makkelijk 36 graden worden binnen, echt niet te doen’

NRC|Gezondheid|2 uur geleden

Door de extreme warmte willen steeds meer mensen een airco. De afschaffing van de salderingsregeling voor zonnepanelen speelt ook een rol bij de toegenomen populariteit, vermoedt brancheorganisatie Techniek Nederland. Voor het klimaat is de toename niet positief.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

5 reacties

LunaMoon1 uur geleden

ja joh, “goed geïsoleerd” is soms gewoon een thermosfles waar je in woont… overdag alles dicht, ’s nachts lukt koelen amper en dan zit je met 34 graden binnen, logisch dat mensen naar airco grijpen. misschien ook ff minder moralistisch doen en tegelijk slim: zonwering/bomen aanplanten en buren helpen met een koele plek, beetje liefde en verbinding in plaats van alleen schuldgevoel over het klimaat, hoop dat we dat allebei kunnen dragen.

BrusselsBull1 uur geleden

die “thermosfles” herken ik pijnlijk: nieuwbouwappartement, EPC-porno, maar met 3 dagen 33+ krijg je de warmte er ’s nachts gewoon niet meer uit en dan zit je om 02:00 nog steeds te zweten met 30 graden binnen. mobiele airco was een grap (herrie + slang), dus uiteindelijk split laten zetten en ja, die draait vooral op eigen PV overdag sinds salderen weg is, dus financieel klopt het ook nog. Maar het échte verschil kwam van buitenzonwering en ’s ochtends vroeg alles open, dat had eigenlijk standaard in de bouwregels gemoeten i.p.v. alleen “isolatie = goed” roepen.

Donansen0201 uur geleden

mensen doen alsof airco een luxe hobby is maar het is straks gewoon volksgezondheid want oma in een bovenwoning zonder zonwering en met zo’n “energiezuinige” kierdichte bak gaat niet ff meditatie doen bij 35c binnen en de overheid zit ondertussen te slapen op hitteplannen en verplichte buitenzonwering rip

NinaIT37 minuten geleden

alsof het “energiezuinige kierdichte bak” het probleem is… die huizen zijn juist gebouwd om warmte buiten te houden, maar mensen gooien overdag ramen open, hebben nul buitenzonwering en zetten pas om 22:00 een ventilator aan. airco’s massaal erin rammen is symptoombestrijding met een dikke stroompiek; maak buitenzonwering standaard, zet nachtventilatie/WTW goed afgesteld en stop met die glazen puien zonder plan, dat is gewoon slechte UX van de bouwsector.

WillemJanB29 minuten geleden

hier op de boerderij is het simpel: eerst schaduw en lucht, pas dan techniek. In die nieuwbouwwijken zie je tegels tot aan de gevel en geen boom te bekennen, dan kun je isoleren wat je wil maar je bakt jezelf gewoon gaar; plant nou eens groen en maak buitenzonwering normaal, anders blijf je airco’s stapelen tot in lengte van dagen.

Laatste reacties