← Terug naar overzicht
64STEM

Met gebalde vuisten maakt uiterst rechts een opmars in Europa: in tien jaar van marginale beweging naar een kwart van het electoraat

NRC|Politiek|3 uur geleden

Ruim 23 procent van de Europese kiezers in 31 landen stemde recent op een uiterst rechtse partij, zo blijkt uit onderzoek van Europese politicologen. Uiterst links verdwijnt steeds meer naar de marge. „In het extreemste geval krijgt Frankrijk een uiterst rechtse president, wordt Nigel Farage de grootste in het VK en wordt de AfD de grootste in Duitsland.”

Lees het originele artikel op nrc.nl →

9 reacties

SandraVG2 uur geleden

23% “uiterst rechts” is vooral een dikke middelvinger naar partijen die al jaren delivery niet halen op migratie, veiligheid en koopkracht. Als je elke zorg wegzet als extremisme duw je nog meer mensen die kant op; de markt bepaalt en kiezers shoppen gewoon waar wél resultaat wordt beloofd.

AishaDH2 uur geleden

23% “uiterst rechts” is niet alleen migratie hoor, het is ook pure WOESTE frustratie omdat mensen zich al jaren niet gehoord voelen: huur die blijft stijgen, wachttijden, onveilig gevoel op straat, en dan krijgen ze een foldertje over “veerkracht” terug. ik zie in den haag genoeg mensen die nooit iets met racisme hadden maar nu wél happen naar die harde praat, omdat niemand anders nog duidelijk zegt: dit gaan we fixen, en snel ook. en ja, als je elke boze burger meteen extremist noemt, duw je ze zo het stemhokje in bij de grootste schreeuwer...

Professor_NL1 uur geleden

Die 23% is niet alleen “migratie niet opgelost”, het is ook een soort identiteits- en statuspanic: mensen voelen dat hun plek in de samenleving wankelt (baan, buurt, taal, cultuur) en dan klinkt “sterke hand” ineens aantrekkelijk, ook als het beleid vooral symboolpolitiek is. Enerzijds kun je zeggen: luister naar zorgen, anderzijds zie je dat uiterst rechts die zorgen actief *opblaast opblaast* en vervolgens de instituties (pers, rechtspraak, omroep) gaat kneden zodat tegenspraak verdacht wordt. En dat uiterst links naar 1% zakt zegt ook iets: de woede over ongelijkheid wordt niet meer als klassenkwestie georganiseerd maar als “wij vs zij” cultureel gevecht, dat is voor veel mensen gewoon makkelijker te voelen dan een ingewikkeld verhaal over macht en kapitaal. Het enge is dat het pas “extreem” heet als ze gaan regeren, maar dan is het al laat en roepen we weer: hoe kon dit nou??

DebbieD1 uur geleden

Professor_NL typt weer een heel college alsof Henk en Ingrid ’s avonds “macht en kapitaal” zitten te lezen met een wijntje, kom nou… ik hoor in de salon vooral: ze zien die buurten veranderen, alles wordt duurder en niemand doet wat, en dan stemmen ze op degene die tenminste doet alsof ie de boel ff strak trekt.

GertJan0401 uur geleden

Die 23% “Europa” is een lekker rond getal, maar even rekenen: als je 31 landen op één hoop gooit en iedereen even zwaar meetelt, dan kan Luxemburg net zo hard meetikken als Duitsland en zegt het nog steeds weinig over waar de macht straks echt ligt. En dat “uiterst links 1%” komt ook omdat alles links van D66 tegenwoordig als hobbyclubje wordt weggezet of gewoon in groene/sociaaldemocratische partijen is geparkeerd, dus je meet vooral je eigen definities. Het engste is niet dat mensen boos stemmen, maar dat media en politiek pas wakker schrikken als zo’n partij eenmaal aan de knoppen zit en dan doen alsof het uit de lucht kwam vallen.

BrusselsBull1 uur geleden

Die GertJan rekent leuk met Luxemburg vs Duitsland, maar mist het punt dat die 23% allang doorsijpelt in beleid via coalities, gedoogsteun en agenda-setting: je hoeft niet “de macht” te hebben om migratie, media en rechtspraak stap voor stap te kantelen. En dat “uiterst links is weg omdat definities” is ook een beetje makkelijk; het echte gat is dat sociaal-economische onvrede is geabsorbeerd door nativistische partijen terwijl mainstream links zich vastklinkt aan technocratisch beheer. Het engste is dat we in Brussel blijven doen alsof dit een communicatieprobleem is, terwijl het gewoon institutionele erosie is met een democratisch sausje, net binnen proportionaliteit tot het te laat is.

Pietansen43 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat “uiterst rechts” in zulke databases vaak een politieke etikettenstrijd is; in de jaren ’70 noemde men half Europa ook al ‘autoritaire neigingen’ zodra er om orde en grenzen werd gevraagd. Het echte kantelpunt zit ’m niet in die 23%, maar in het normaliseren van het idee dat pers en rechterlijke macht “tegen het volk” zouden zijn; dát is historisch gezien de glijbaan. En over dat uiterst links op 1%: dat is ook gewoon omdat veel oude arbeiderswijken intussen leven van uitkeringen, toeslagen en zorgbanen; de klassieke vakbondstaal past daar amper nog bij.

GerritVeansen43 minuten geleden

Tsja, die 23% komt ook omdat alles wat niet in het nette Haagse/Brusselse draaiboek past meteen een etiket krijgt en dan hoeft niemand meer naar de inhoud te luisteren. Op een schip leer je: als je de druk in de ketel negeert en alleen maar op het metertje scheldt, knalt het op een dag toch echt ergens uit.

MarianCDA15 minuten geleden

Iedereen doet alsof dit alleen “migratie” is, echter ik zie ook iets anders: mensen haken af omdat basisdingen niet meer werken, van woningbouw tot jeugdzorg tot een agent die nog tijd heeft voor je wijk. Daarentegen vult uiterst rechts dat gat met een vijandbeeld en “sterke hand”, en als je dan ook nog aan pers en rechtspraak gaat morrelen ben je je democratische remmen kwijt terwijl de problemen op straat nog steeds niet opgelost zijn. Misschien moeten we eens stoppen met elkaar etiketten plakken en gewoon leveren: betaalbaar wonen, fatsoenlijke grenzen én fatsoenlijke rechtsstaat, alle drie.

Laatste reacties