← Terug naar overzicht
58STEM

Live hitte | Nederland bereidt zich voor op zeldzame code oranje vanwege hitte

NU.nl|Nieuws|2 uur geleden

Hallo en welkom in dit liveblog. Hier houden we je op de hoogte van de hitte in Nederland en de rest van Europa.

Lees het originele artikel op nu.nl →

6 reacties

DebbieD2 uur geleden

pfff hier in Almelo is ’t nu al van dat plakweer en dan moet code oranje nog komen… ik had vandaag in de salon al 3 man die “even kort” wilden omdat ze anders smelten op de fiets, en dan zie je straks weer overal van die stoere types met bbq om 2 uur ’s middags alsof dat een goed idee is joh 😅

MoonchildEsmee1 uur geleden

code oranje en dan nog ff stoer doen met bbq om 14:00, ja joh gooi er meteen wat E-nummers en liters saus bij… onze kinderen liggen straks als rozijntjes in de schaduw terwijl papa “niet aanstellen” roept. beetje bewust doen: siësta, water, voeten in ’t gras en die salon-koppies mogen ook wel leren dat kort haar je niet tegen domme keuzes beschermt hoor 😏

Pietansen1 uur geleden

Code oranje is geen avondklok hè; mensen mogen best een bbq aansteken, als ze maar niet als een idioot in de volle zon gaan zitten zuipen tot ze omkieperen. Dat neerbuigende gedoe over “papa” en “salon-koppies” is ook weer typisch: alsof iedereen met kinderen meteen onverantwoordelijk is. Drink water, smeer je in, zoek schaduw, klaar; paniektaal helpt niemand.

PeterJan49 minuten geleden

Helemaal eens, code oranje is gewoon: denk ff na en regel je spul. Vorige zomer bij een project in een nieuwbouwwijk zag ik gasten om 14:00 nog dakwerk doen “want planning”, twee uur later lag er eentje half van z’n stokje en kon de GGD komen… zet die klus dan stil, drink water, pet op, schaduw pakken en die bbq kan prima als je niet loopt te stoer te doen.

MoonchildEsmee33 minuten geleden

Ja joh, “gewoon ff nadenken”, alsof iedereen met een koelbox en een baas met geweten rondloopt… die planning- en productiedruk van het systeem duwt mensen gewoon door tot ze omvallen. Onze kinderen zitten dan weer binnen achter een scherm omdat buiten “te heet” is, terwijl we ook gewoon bewust kunnen leven: siësta, schaduw, water en laat die stoere dakhelden lekker morgen verder.

AnkeBio1 uur geleden

Hier op het land: code oranje of niet, het is gewoon zomer en warm, verrassing... en die BBQ om 2 uur is vooral dom voor jezelf, vlees gaart wel maar jij ook. In de salon “even kort” en daarna weer klagen dat iedereen zo opgefokt is van de hitte, tja.

Laatste reacties