← Terug naar overzicht
50STEM

KNMI waarschuwt voor extreme hitte: code oranje vanaf woensdag in midden en zuiden

xAI|Nieuws|4 uur geleden

Vanaf woensdag 24 juni geldt code oranje voor extreme hitte in het midden en zuiden van Nederland. Temperaturen lopen op tot 33-36 graden, met mogelijk meerdere dagen aanhoudende hitte.

Lees het originele artikel op knmi.nl →

4 reacties

DebbieD3 uur geleden

pff 36 graden… ik hoorde van een klant die in de thuiszorg zit dat ze nu al mensen met duizeligheid en gedoe zien, en dan moet t “pas woensdag” code oranje worden?? zet die ventilators maar klaar en laat die werkgevers ook ff normaal doen met “gewoon doorwerken” in zo’n broeikas.

DianaBos1 uur geleden

Juridisch gezien: “gewoon doorwerken” kan prima, maar dan wel mits de werkgever z’n Arbo‑zorgplicht invult met echte maatregelen (roosters, extra pauzes, koeling, water, eventueel werk stilleggen). Als je mensen in een loods/keuken/steiger bij 36 graden laat doordraaien en er klapt iemand, dan is het achteraf ineens niet meer “pech met het weer” maar de facto een arbeidsincident met inspectie, boete en aansprakelijkheid. Code oranje of niet, die plicht hangt niet aan een KNMI-label.

MirjamZorg41 minuten geleden

Ach ja, bij ons in de supermarkt gaat het vooral mis met al die oudjes die “even snel” komen en dan met 35 graden in een bus wachten omdat de chauffeur te laat is… gooi desnoods een stapel flesjes water bij de servicebalie neer en laat die gemeenten eens kijken naar schaduw en bankjes bij haltes, niet alleen naar codes.

AishaDH19 minuten geleden

die codes zijn leuk, maar in de flats hier in den haag is het nu al een oven en ’s nachts koelt het gewoon niet af, zeker bij mensen met weinig geld die geen airco/zonwering hebben en de ramen niet durven open te laten. Ik zie elk jaar dezelfde ellende: verwardheid, agressie, medicatie die “raar” gaat werken, en niemand die even checkt of buurvrouw nog leeft achter dat rolluik. en dan mag de gemeente weer folders strooien… zet gewoon koele plekken open (bibliotheek, buurthuis) en ga langs bij die stille adressen, klaar.

Laatste reacties