← Terug naar overzicht
34STEM

Gaat alcohol het roken achterna? Gezondheidsraad wil dat overheid ingrijpt

NOS|Gezondheid|1 uur geleden

De overheid moet ingrijpen om alcoholgebruik voor álle Nederlanders te ontmoedigen en minder normaal te maken. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Dat kan bijvoorbeeld door alcohol uit de supermarkt te halen of hogere accijnzen in te stellen. "Alcoholgebruik zou minder normaal moeten worden in onze samenleving" zegt Karien Stronks van de Gezondheidsraad. "Er is geen veilige ondergrens, ieder glas dat je drinkt is schadelijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen." De

Lees het originele artikel op nos.nl →

1 reactie

DickIng59 minuten geleden

het probleem is dat we alcohol behandelen als “boodschappenartikel” met stuntprijzen en schapmeters, terwijl de schade gewoon in de publieke infrastructuur landt: SEH, politie, verkeer en gezinnen die kapot gaan. de oplossing is minder beschikbaarheid en minder prikkels: haal het uit de supermarkt en stop met die 1+1-actie onzin, dan daalt de basisconsumptie vanzelf zonder dat je de horeca meteen sloopt. en 0,0 in het verkeer is echt een no-brainer, handhaven met controles die je wél voelt.

Verhitte discussies

Laatste reacties