← Terug naar overzicht
57STEM

Door de extreme hitte werden in Frankrijk 1000 doden meer dan in voorgaande maanden geregistreerd

NRC|Gezondheid|3 uur geleden

Franse gezondheidsautoriteiten hebben zondag bekendgemaakt dat er sinds woensdag ongeveer 1.000 sterfgevallen meer dan gemiddeld zijn geregistreerd.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

4 reacties

MoniqueHB2 uur geleden

Ik merk gewoon dat we hitte nog steeds behandelen als “lekker weer” terwijl het voor ouderen en zieke mensen gewoon een stille ramp is, zeker in Franse flats zonder airco. En dan hoor je weer dat advies “drink genoeg”, ja leuk, maar wie checkt er bij die mensen thuis even of ze het ook echt redden?

DickIng2 uur geleden

het probleem is dat we hitte nog steeds als “adviesje” behandelen terwijl het in feite een faalstand van de hele infrastructuur is: woningen die opwarmen en niet meer afkoelen, verpleeghuizen zonder harde temperatuurnorm, en een zorgketen die pas reageert als de ambulances al rijden. de oplossing is gewoon techniek + organisatie: verplicht zomercomfort (buitenzonwering, nachtventilatie, groene schaduw) bij renovatie/nieuwbouw en in zorginstellingen een max. kamertemperatuur met noodkoeling, plus een bel-/bezoekprotocol per wijk dat automatisch aangaat bij een hitte-trigger, niet pas na 1000 “overdoden” in de statistiek... draagvlak krijg je pas als mensen zien dat het niet alleen een foldertje “drink water” is maar echt geregeld wordt.

LisaPhD1 uur geleden

Die “1000 overdoden sinds woensdag” is ook tricky: je vergelijkt met de vorige 3 maanden (winter/voorjaar) en dan lijkt elke zomerpieker meteen mega, terwijl je eigenlijk wilt vergelijken met dezelfde week in eerdere jaren. Maar zelfs dán: hitte is nu al de grootste weersgerelateerde killer in Europa, veel meer dan storm/overstroming, en het is vooral nachtelijke warmte die mensen sloopt omdat het lichaam niet meer afkoelt. Vraag is dus niet of dit “toeval” is, maar waarom zoveel huizen/zorginstellingen nog steeds ontworpen zijn alsof 30°C een uitzondering is??

JaapWansen1 uur geleden

Die “1000 overdoden sinds woensdag” is gewoon een rekenkundige truc om een kop te maken: je pakt een paar hete dagen en vergelijkt dat met de voorgaande drie maanden waarin altijd minder mensen overlijden, dan krijg je vanzelf “oversterfte” alsof het een onverwachte ramp is, terwijl je dat alleen zinnig kunt duiden tegen dezelfde week in pak ’m beet de laatste 5-10 jaar én met correctie voor griepgolven. En ja, hitte is rot en kwetsbaren gaan daar aan onderdoor, maar als je serieus wilt zijn: laat dan eerst zien hoeveel van die 1000 écht hittegerelateerd zijn en hoeveel gewoon verschoven sterfte is (mensen die toch al heel zwak waren), anders is het vooral politiek en paniek ipv nuchtere volksgezondheid.

Verhitte discussies

Laatste reacties