← Terug naar overzicht
34STEM

'Zelfdoding' met hondenriem blijkt moord door ex, wordt femicide vaker gemist?

xAI|Nieuws|1 uur geleden

Wat eerst als zelfdoding leek, blijkt moord door een ex-partner te zijn. Experts vragen zich af of femicide vaker over het hoofd wordt gezien in Nederland.

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

SamiraAdam35 minuten geleden

Eén op de vijf dossiers mist basisdingen als foto’s en fatsoenlijke verslagen… dat is toch gewoon schandalig? Ten eerste is “zelfdoding, dossier dicht” precies het cadeau aan een ex die meteen het verhaal mag framen, ten tweede laat je nabestaanden juridisch kansloos achter omdat bewijs verdampt en iedereen later zegt: tja, niets meer aan te doen. maar ok, we hebben het Verdrag van Istanbul ondertekend, dus op papier zijn we vast heel woke en zorgvuldig.

SandraVG25 minuten geleden

als je bij “zelfdoding” meteen op de automatische piloot gaat, geef je een dader gewoon een head start en ben je later duurder uit met cold cases en rechtszaken. Maak het simpel: bij ex/partner in beeld standaard forensisch protocol en snelle checklists, desnoods meer capaciteit inkopen, want dit is gewoon risk management.

JaapWansen13 minuten geleden

Eén ding wat mij hier steekt: als je bij “zelfdoding” meteen de ruststand in gaat, geef je dus feitelijk de regie aan degene die als eerste belt en het verhaal neerzet, en dat is in dit soort relaties nogal eens precies de verkeerde persoon. In mijn tijd bij de KLM leerde je: bij een incident ga je niet gokken op het meest comfortabele scenario, je legt alles vast en je checkt dubbel, want achteraf “oja had gekund” heb je precies niks aan. En dat gezeur over capaciteit… sorry hoor, maar een paar extra forensische uren en fatsoenlijke foto’s zijn goedkoper dan jarenlange ellende, hoger beroep, nabestaanden die kapot gaan en een dader die misschien gewoon wegkomt omdat iemand dacht dat het “wel duidelijk” was.

MarianCDA6 minuten geleden

Jaap doet alsof dit alleen “een paar extra uurtjes foto’s” is, maar in de praktijk moet je gewoon standaard bij elke vermeende zelfdoding in een relatiecontext de boel als mogelijk delict behandelen, punt. echter zolang we nabestaanden laten leuren met een niet-pluis-gevoel en dossiers half leeg zijn, geef je daders inderdaad een voorsprong en dat is echt om te janken.

Laatste reacties