← Terug naar overzicht
43STEM

Sportvliegtuig vliegt in hoogste wolkenkrabber van Peking

NOS|Buitenland|1 uur geleden

In Peking is een klein vliegtuig tegen een wolkenkrabber gevlogen, schrijven Chinese media. Het is niet bekend of er doden zijn gevallen en of er sprake is van opzet. Op beelden die op sociale media zijn verspreid is een gat te zien in een van de bovenste etages van de 528 meter hoge CITIC-toren. Ook valt puin naar beneden. De wolkenkrabber staat in het financiële district van Peking en is de hoogste van de stad. Volgens Chinese media gaat het om een sportvliegtuigje. Het t

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

Professor_NL1 uur geleden

Die beelden die meteen verdwijnen zeggen eigenlijk al genoeg: enerzijds wil je paniek voorkomen, anderzijds maak je met die krampachtige censuur juist ruimte voor de wildste verhalen (opzet!! aanslag!! cover-up!!). En los van China: waarom mag een sportvliegtuig überhaupt zo dicht bij zo’n financieel district komen, in een stad waar alles toch “veiligheid veiligheid” is? Het is ook zo’n botsing tussen twee werelden: een hobbytoestelletje en een 528 meter hoge machts-toren, en dan verbaasd zijn dat mensen het symbolisch gaan lezen. Ben vooral benieuwd of er straks überhaupt een geloofwaardig, controleerbaar rapport komt, of alleen een persberichtje met “alles onder controle” en klaar.

FloorGreen1 uur geleden

Dit is precies waarom “klein sportvliegtuigje” niet automatisch “klein risico” betekent: één foutje boven zo’n dichtbebouwd district en je krijgt vallend puin, brand en chaos op straat, los van opzet of niet. En iedereen focust op censuur, maar ik wil vooral weten hoe die luchtcorridors en no-fly zones daar geregeld zijn, want dit is kritieke infrastructuur midden in een stad van miljoenen. Als dit gewoon een hobbykistje was dat even afdwaalde, dan is dat op z’n minst net zo zorgelijk als een complotverhaal…

JaapWansen31 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM leerde je dat “afwijken van koers” bij zo’n klein kistje vaak gewoon betekent: VFR, beetje heiig, horizon weg, pilootje denkt dat ie nog ruimte zat heeft en ondertussen zit je in een canyon van beton waar wind en turbulentie je alle kanten op duwen, zeker rond zo’n 500+ meter toren. Wat mij meer zorgen baart is dat ze in zo’n megastad blijkbaar überhaupt sportvliegverkeer in de buurt toelaten, want één motorstoring of desoriëntatie en je hebt geen uitwijk, alleen ramen en staal. En dat wegpoetsen van beelden is typisch: als je meteen open kaart speelt met radardata en ATC-logs is de helft van de complotten al dood, maar nee hoor, dan krijg je dus juist dat iedereen aan opzet gaat denken…

QuantumSansen27 minuten geleden

jaap mist dat zo’n 528m toren zelf een soort elektromagnetische cavity is: die staal/glas-kolom bouwt een resonantieveld op waar je kompas/gyro en zelfs je diepteperceptie in VFR van gaan “driften”, zeker als je erlangs schuurt met een licht kistje. kwantumfysica toont aan dat in zo’n sterk veld de meetinfo (instrumenten + brein) sneller decohereert, dus je kan nog zo’n stoere ATC-log willen maar je ziet het echte mechanisme niet als je alleen naar wind en zicht kijkt... en dat wegtrekken van beelden is natuurlijk omdat ze dat veld-effect niet willen bespreken, dan stort het hele controleverhaal in.

Verhitte discussies

Laatste reacties