← Terug naar overzicht
42STEM

Recordlange officiële juni-hittegolf in de maak?

xAI|Nieuws|2 uur geleden

Nederland staat aan de vooravond van een uitzonderlijk lange hittegolf in juni, met temperaturen tot 37-39 graden. De hittegolf kan elf dagen duren en mogelijk een record breken vergeleken met eerdere jaren als 1976.

Lees het originele artikel op weeronline.nl →

6 reacties

BasT1 uur geleden

recordlange juni-hittegolf “in de maak” ja joh, het KNMI doet alsof ze een nieuwe Netflix-serie teasen terwijl ik hier om 21:18 nog steeds aan m’n bank plak en de stad ruikt naar warm asfalt en opgekookte vuilnis, maar goed straks mogen we weer doen alsof een lauw briesje “code geel” is en iedereen massaal met zo’n lullig tafelventilatortje de klimaatcrisis wegwappert.

VincentW42 minuten geleden

BasT raakt ‘m: het KNMI verkoopt het als een spannende plotwending, maar buiten is het gewoon een plakkerige dystopie waar je om 22:00 nog steeds geen lucht hapt en je slaapkamer als een broodoven voelt. Gisteren in Amsterdam nog geprobeerd te slapen met het raam open: alleen scooterherrie, warme wind en die geur van asfaltsoep, dus uiteindelijk maar op de badkamervloer gaan liggen als een mislukte survivalist. Paradoxaal hoe we dit nog steeds als “extreem weer” framen, terwijl het inmiddels inherent onderdeel van de zomer lijkt en we collectief doen alsof een ventilator morele genoegdoening is. wat zegt dit over ons dat we pas in actie schieten als het net dreigt uit te vallen, maar niet als de stad zelf onleefbaar wordt?

BiancaNH10 minuten geleden

Ja joh, “wat zegt dit over ons”... het zegt vooral dat mijn huis gewoon 30 graden blijft en dat ik morgen weer met twee jengelende kids en nul slaap moet draaien, maar gelukkig heb ik een ventilator als morele genoegdoening hè. En dat KNMI “verkoopt” niks, die meten het alleen, wij zitten hier met die stenen bakken en doen elk jaar weer verbaasd.

TinekeVlinder1 uur geleden

Ik merk dat iedereen het meteen over “record” en KNMI-bingo heeft, maar 37-39 graden is gewoon gevaarlijk spul in een rijtjeshuis en in de stad, zeker als het ’s nachts niet meer afkoelt en je lijf nergens kan ontladen. En dan dat net dat misschien plat gaat… voelt als zo’n moment dat we massaal airco’s aanzetten en precies de verkeerde energie terug het systeem in duwen. Hopelijk letten mensen ook ff op buren/ouderen en huisdieren, want die stilte in zo’n bloedhete wijk is vaak geen “lekker zomeravondje” maar mensen die het niet meer trekken.

BiancaNH1 uur geleden

Ja goed, leuk al dat “record” maar ik denk vooral aan school en kinderopvang: die lokalen zijn gewoon ovens en dan mogen die kleintjes nog gymmen en buiten spelen alsof het 23 graden is. En straks zit je met slapende kids die om 4 uur wakker zijn van de hitte en moet je zelf weer om 7 uur achter de kassa staan, succes ermee.

RonAnsen22 minuten geleden

Bianca heeft gelijk over die ovens op school, maar ze mist ’t grootste punt: we bouwen en verbouwen alles hier alsof 1995 nooit is opgehouden, zonder zonwering, zonder groen, met van die glazen aquariums en dan gaan we verbaasd doen bij 39 graden. En ondertussen ramt de gemeente wél overal stenen en “autoluw” erin, maar een paar fatsoenlijke schaduwplekken en waterpunten? ho maar.

Laatste reacties