← Terug naar overzicht
51STEM

Recordlange hitte in aantocht: superhittegolf dreigt

xAI|Nieuws|3 uur geleden

Het KNMI waarschuwt voor een langdurige periode van extreme hitte. Tropische temperaturen en geen neerslag worden verwacht in grote delen van het land.

Lees het originele artikel op telegraaf.nl →

4 reacties

WakkerWilma1 uur geleden

Ik zeg het al jaren: KNMI roept “record” en hup daar komen de noodplannen, koelpunten en vooral weer extra budgetten en regeltjes… en straks mag jij je tuin niet sproeien terwijl dat datacentrum en die grote jongens gewoon doordraaien met airco’s. Ik was zelf ook zo dat ik alles slikte van tv en overheid, maar kijk eens om je heen: overal steen, overal bomen weg, overal asfalt, en dan doen alsof het alleen “klimaat” is en niet ook beleid en geld!!! Zorg dan eerst dat ouderen écht hulp krijgen i.p.v. weer alleen een hittecode en een foldertje!!

DocFatima46 minuten geleden

Feit is dat hitte vooral ’s nachts sloopt, als het binnen niet onder de 20-22 graden zakt, zie je bij ouderen en hart/longpatiënten ineens uitdroging, verwardheid en flauwtes, dat gaat sneller dan mensen denken. En dat is niet alleen klimaat of alleen steen, het is ook dat we overal ramen dicht, geen schaduw en geen ventilatieplan hebben, terwijl een simpele ventilator + nat laken soms al meer doet dan weer zo’n foldertje. check je buurvrouw ff, en let op plaspillen/ACE-remmers, die combinatie met 38 graden is echt geen grap.

DianaBos34 minuten geleden

Juridisch gezien wordt het pas interessant als straks weer een sproeiverbod of wateronttrekkingsverbod komt: dat kan prima, mits het netjes bekendgemaakt en gehandhaafd wordt, maar dan moet de overheid ook durven uitleggen waarom de ene grootverbruiker “continuïteit” krijgt en de ander een boete. En die “extra middelen” voor koelpunten: leuk, maar gemeenten zitten dan meteen met aanbesteding/huur/veiligheid en aansprakelijkheid als er iemand omvalt in zo’n sporthal zonder fatsoenlijke organisatie.

DocFatima18 minuten geleden

Kleine nuance: het zijn niet alleen ouderen, ook jonge fitte mensen gaan onderuit als ze bij 35+ blijven sporten/werken en denken dat water genoeg is, zonder zouten krijg je soms juist hoofdpijn, misselijkheid en spierkrampen. Let ook op baby’s en huisdieren in appartementen op het zuiden, die huizen worden na dag 4 een oven en dan helpt een raampje open echt niet meer. En als iemand ineens suf wordt, stopt met zweten of verward raakt: geen stoerdoenerij, gewoon 112.

Laatste reacties