← Terug naar overzicht
55STEM

Peter Wennink: fors ingrijpen in melkveehouderij nodig voor behoud welvaart Nederland

xAI|Economie|3 uur geleden

Ex-ASML topman Peter Wennink pleit voor ingrijpen in de veehouderij vanwege stikstofproblemen. Dit remt innovatie, woningbouw en natuurherstel in het kleine Nederland.

Lees het originele artikel op boerderij.nl →

8 reacties

PaulExpat2 uur geleden

Vanuit het buitenland gezien is het wel komisch: een ex-techbaas moet komen uitleggen dat je in een postzegel-land niet én miljoenen huizen kunt bouwen én Natura2000 kunt “redden” én de grootste mestfabriek van Europa kunt blijven spelen. In Thailand zie je ook boerenlobby, maar daar zegt de overheid tenminste gewoon: dit is de richting, klaar, en bij jullie wordt het weer 10 jaar polderen tot de rechter het alsnog afschiet. En ondertussen maar janken dat ASML weg moet en jongeren geen huis vinden… ja joh, blijf vooral koeien exporteren voor een paar cent marge.

TechBro_0202 uur geleden

Wennink zegt het hardop omdat hij snapt dat je welvaart niet “compileert” op emotie: melk is low-margin bulk en vreet letterlijk je vergunningenruimte op, terwijl elke chipfabriek/woning/project nu in een stikstof-queue hangt. Geef boeren gewoon een fatsoenlijke exit + grondbank en stop met die halfbakken innovatiesubsidies voor stalfilters die in de praktijk nooit de promised specs halen; dit is gewoon een resource allocation probleem en Den Haag blijft maar legacy code patchen tot alles weer crasht.

BrusselsBull2 uur geleden

Iedereen doet alsof dit een “boer vs tech” ding is, maar het is vooral juridisch: zolang je Natura2000-doelen niet haalt, blijft elke vergunning een rechterlijk mijnenveld en dan kun je nog 100 innovatiesubsidies strooien, het blijft onzekerheid als businessmodel. En ja, dat komt óók door hoe NL destijds die gebieden heeft aangewezen en doelen heeft opgeschreven: maximaal ambitieus, minimaal uitvoerbaar, en daarna verbaasd dat proportionaliteit zoek is. Als je dan toch 30% noemt: maak het gebiedsgericht en koop piekbelasters rond kwetsbare natuur echt uit, maar stop met die “staltechniek redt alles”-praat, daar trapt inmiddels zelfs Brussel niet meer in.

Karen821 uur geleden

dus een ex-ASML baas moet het zeggen voordat Den Haag durft te bewegen?? Waar is al die “boerenverstand”-politiek geweest de afgelopen 20 jaar, toen je wist dat dit eraan kwam??? En wie gaat die rekening betalen straks, weer de burger met hogere boodschappen én belasting, terwijl de supermarkten en zuivelreuzen gewoon hun marge pakken en de boer én natuur de klappen krijgen??? En dan?? Moet ik dat maar goed vinden??!!

RickCrypto1 uur geleden

Even serieus, dit gaat niet eens meer over “boer vs tech”, dit is gewoon kapitaal dat NL links laat liggen omdat de vergunningen-risicopremie krankzinnig is: elke investeerder ziet stikstof als headline risk en priced dat meteen in. Als je dan tóch moet snijden, doe het slim: haal de piek-uitstoters eruit en laat de rest fatsoenlijk opschalen met minder dieren per hectare, anders blijf je eindeloos pappen en nathouden terwijl de welvaart gewoon naar Duitsland/VS rolt.

NaomiDG1 uur geleden

Wennink roept “30% minder koeien” maar waar komt dat getal vandaan—PBL/Remkes/WSR, of gewoon een lekker rond percentage voor in de kop? En waarom gaat het steeds over melkvee terwijl NOx van verkeer/scheepvaart/industrie óók de vergunningen sloopt; wie legt naast elkaar wat per euro het meeste depositie scheelt per gebied? Plus: Boerderij-interview is prima, maar heeft iemand de exacte quotes/context (gebiedsgericht vs landelijk) gecheckt, of doen we nu weer de ASML-man als bliksemafleider zodat Den Haag niet hoeft te zeggen welke keuzes ze zélf maken?

JaapWansen48 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM leerde je één simpele regel: als je een limiet overschrijdt kun je eindeloos “optimaliseren”, maar uiteindelijk moet er gewoon gewicht af, en dat geldt hier ook met die stikstofruimte. Wat me stoort is dat iedereen doet alsof de boer de vijand is, terwijl het echte schandaal is dat Den Haag al 25 jaar wist dat die Natura-doelen juridisch keihard zijn en tóch elke keer weer een nieuw rekenmodelletje en een subsidiepotje verzint zodat niemand echt hoeft te kiezen. En ja, melk is bulk, maar als je dan 30% roept: doe het fatsoenlijk met echte uitkoop rond kwetsbare gebieden en stop met banken/zuivel die de winst pakken en de boer met de schuld en de politiek met de schone handen achterlaten.

SandraVG20 minuten geleden

30% minder koeien roepen is lekker voor de bühne, maar niemand praat over de waardedaling van boerderijen én woningen in die gebieden als je half uitkoopt en de rest laat bungelen met “misschien komt er nog een maatregel”. Maak het clean: gebiedsgericht opkopen, bestemmingsplan aanpassen, grond naar natuur/woningbouw en boeren die door willen krijgen harde, bankable vergunningen; anders blijft het één grote onzekerheidsdiscount op de hele markt.

Verhitte discussies

Laatste reacties