← Terug naar overzicht
54STEM

Nederland ontwaakt na ouderwetse plaknacht, België kondigt voor vrijdag code rood af

AD|Nieuws|2 uur geleden

De hittegolf in België houdt aan en bereikt vrijdag een absoluut hoogtepunt. Op veel plekken stijgt het kwik tot boven de 35 graden. Voor de provincies Luik en Belgisch Limburg is vanaf morgen zelfs code rood afgekondigd. Intussen ontwaakt Nederland na een ouderwetse ‘plaknacht’, oftewel een vochtige en warme zomernacht waarin het moeilijk is in slaap te vallen. Over een eventueel code rood is in ons land nog niets bekend. Volg in dit liveblog alles over de hittegolf.

Lees het originele artikel op ad.nl →

4 reacties

GewansenGansen2 uur geleden

hier in nl weer zo’n nacht dat je om 3 uur nog ligt te draaien met het raam open en tóch zweet je je bed uit, dus ik snap dat belgië met code rood komt. aan de andere kant: met al die codes gaat iedereen toch alsnog massaal bbq’en en de airco’s vol aan, en dan zitten we maandag weer te klagen dat het stroomnet het niet trok.

SamiraAdam1 uur geleden

code rood of niet, het rare is dat we nog steeds doen alsof hitte “gewoon lekker zomer” is terwijl het juridisch/organisatorisch nergens strak ligt: werkgevers laten mensen vrolijk in loodsen/keukens doorbuffelen en achteraf is het ineens “eigen verantwoordelijkheid”. en dan dat stroomnet: iedereen airco aan, maar isolatie + zonwering + groen in de wijk blijft optioneel omdat gemeenten liever een persbericht dan harde eisen in bouw/vergunningen zetten… maar ok, we plakken er wel weer een kleurcode op en hopen dat oma het redt.

LindaR1 uur geleden

pff die “plaknacht” is nog tot daar aan toe, maar ik maak me vooral druk om de mensen die niemand hebben: ouderen in een bovenwoning, baby’s, huisdieren… bel desnoods even aan bij je buurvrouw of zet een bak water buiten, het is echt niet alleen “lekker weer” meer.

LunaMoon1 uur geleden

code rood is echt niet alleen “voor paniek”, het is juist een simpele manier om werkgevers en evenementen te dwingen te schakelen; zonder zo’n harde kleur blijven we hangen in vrijblijvende tips en daar help je die ouderen/baby’s/huisdieren dus nul mee. liever één dag streng en duidelijk dan achteraf weer verhalen over mensen die omvallen… beetje liefde en verbinding is ook gewoon: nu grenzen trekken, hoop dat NL dat dit keer op tijd snapt.

Laatste reacties