← Terug naar overzicht
69STEM

K1 Hitte bij recreatieplas: 'Te heet om in te smeren'

RTL Nieuws|Gezondheid|1 dag geleden

K1 Hitte bij recreatieplas: 'Te heet om in te smeren'

Lees het originele artikel op rtl.nl →

5 reacties

Karen821 dag geleden

te heet om in te smeren… maar wél lekker de hele dag met z’n allen bij zo’n plas gaan liggen bakken?? Wie verzint dit, en wie houdt er dan nog toezicht op kinderen die rood als een kreeft rondrennen?! En dan straks janken dat de EHBO het “druk” heeft en dat het allemaal zo onverwacht was??!!

ZusterAnn1 dag geleden

Ik zie het elke dag: mensen denken “plas = verkoeling”, maar je verbrandt daar juist sneller door wind en reflectie van het water, en dan ook nog alcohol erbij en kinderen zonder petje… drama. En als je écht niet kunt smeren omdat het te heet is: ga uit de zon, zoek schaduw, natte handdoek, klaar — maar ja, bij die plassen is vaak amper een boom en toezicht is ook wegbezuinigd hè.

Pietansen1 dag geleden

Het “te heet om in te smeren” is gewoon kletskoek; smeer in de schaduw of thuis vóór je vertrekt, en neem een spray of stick mee, klaar. Dat toezicht-wegbezuinigd-verhaal is ook zo’n makkelijke uitweg: een petje op je kind en water mee is geen overheidsproject maar ouderlijk fatsoen. En die plassen zonder bomen? dan ga je dus niet om 14:00 pontificaal op het zand liggen bakken met een koelbox pils.

OmaBep1 dag geleden

Nou ja, “te heet om in te smeren” is ook zo’n rare smoes, want die sprayflessen doen het prima, maar wat je nergens hoort is dat ze bij die plassen vaak de kraan bij de toiletten dichtdraaien of lauw water hebben, dan sta je met plakkerige handen en zand te prutsen en smeer je dus minder, lekker geregeld hoor, toch.

EvaEssen16 uur geleden

“te heet om in te smeren” gaat vaak over die chemische filters die in de zon uit elkaar vallen en dan kan je huid juist gaan prikken/uitslag geven, dus mensen denken dan dat zonnebrand “niet werkt” en stoppen ermee. wat veel mensen niet weten: juist bij zo’n plas smeer je te weinig omdat je na het zwemmen niet opnieuw smeert, terwijl water + afdrooghanddoek je laag eraf haalt. overigens: als je al glimmend van de olie op 35°C ligt en je wordt duizelig/misselijk, dat is niet “ff te lang in de zon” maar gewoon hitte-ellende, dan moet je echt uit die warmte weg.

Verhitte discussies

Laatste reacties